קשר גוף ונפש

®IPEC Therapy הקשר בין גוף ונפש

בחברה המערבית כיום נפוץ בחלקים רחבים הרעיון שהגוף והנפש הן שתי ישויות נפרדות. רופאים עוסקים בטיפול בבעיות פיזיות בלבד בה בשעה שפסיכולוגים עוסקים רק בבעיות הקשורות לנפש.
כיום, קיים ידע ההולך ומתפתח והמראה בברור שהגוף והנפש משתלבים ביניהם בהשפעה הדדית עמוקה; מצבים פיזיולוגיים יכולים להשפיע על הדרך בה אנחנו חושבים, מרגישים ומתנהגים. מצבים פסיכולוגיים יכולים להוות סיבות מכריעות בהיווצרות סינדרומים פיזיים.
לפני אלפי שנים, הרפואה הסינית המסורתית גילתה את הצ'י, אנרגיית החיים הזורמת דרך מסלולי אנרגיה לאורך כל חלקי הגוף. אנרגיה עדינה זו, זורמת באופן מתמיד דרך מערכת המרידיאנים (מסלולים), אל האיברים, הרקמות והתאים של הגוף החי.
החיות הפיזית והבריאות הנפשית שלנו מושפעים בצורה העמוקה ביותר על ידי אנרגיה זו. המחשבות, הרגשות, ההתנהגות והבריאות הפיזית הם תולדה של אנרגיה זו. היא אינה מבחינה בכל גבול הנמתח בין גוף לנפש; תופעות נפשיות מתבטאות בגוף ובעיות גופניות משפיעות על ממדי הנפש השונים. כשאדם מתעצב, חלקי מערכת העיכול שלו נחלשים. כשאדם עצוב לאורך הרבה זמן, סביר להניח שתחול החלשות רצינית בחלקים של מערכת העיכול שלו. כאשר אדם כועס ו/או מכחיש את כעסו, תהיה החלשות בכבד שלו, ואם רגשות אלו יארכו הרבה זמן, סביר להניח שתפקוד כבדו ייחלש בהדרגה. ובצורה הפוכה, אדם עם קשיי עיכול מתמשכים יכול לפתח רגשות עצב ובדידות, או אדם עם תפקודי כבד חלשים יכול לאבד את עשתונותיו ולכעוס יתר על המידה. כביכול זו השאלה של "מה בא קודם, התרנגולת או הביצה?", אך בעצם שאילת שאלה זו מומחשת ההסתכלות על הקשר הבלתי אמצעי בין גוף ונפש. כל מחסום, הטיה ו/או הפרעה במהלך הזרימה התקין של הצ'י בגופנו מפר את האיזון העדין של מערך האנרגיה בגוף, וכתוצאה מכך, יכולים להתפתח כאבים, סימפטומים, מחלות וחוסרי תפקוד.
טיפול IPEC – שיטת אייפק פועל מתוך הנחת היסוד שהגוף והנפש הן יחידה אחת. כלי האבחנה המרכזי של טיפול שיטת אייפק – IPEC, ביופידבק של מערכת השרירים, בודק באופן שיטתי את יחסי הכוחות בין ההתבטאויות הפיזיות והפסיכולוגיות האחראיות על היווצרות הסימפטומים עליהם מתלונן המטופל. גילוי הקשר בין שני צדדים אלו הינו האבחנה שתוביל לריפוי. במקרים קשים, הקשר אינו מסתבר מיידית, וזה נובע ממטופלים הנוטים בחייהם לדבוק בצד אחד ולהכחיש את קיומו של האחר (אדם המתמודד ומאמין רק לרגישויות הפיזיות שלו או אדם החי בהתקפי חרדה קבועים הגורמים לו לדבוק רק ברגשותיו השליליים ולהתעלם מצרכיו הפיזיים). אצל מטופלים כאלו המטפל יפגוש אצל המטופל הכחשות עצמיים חזקים או השלכת האחריות על אחרים כסיבה לבעיותיו. התמדה בטיפול עם מטופלים אלו, תעזור לזהות את קיום הקשר בין גוף לנפש ולהחזרת האיזון האנרגטי לכנו.