הקשר בין איום קיומי וכאבי גב תחתון

הקשר בין איום קיומי וכאבי גב תחתון

בתוך 18 שנות ניסיון טיפולי, פגשתי מטופלים רבים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים. ברוב המקרים, הרובד הרגשי היה הסיבה המרכזית לתופעת כאבי הגב התחתון. הכוונה היא שמדובר בטראומות ותפיסות עולם ישנות המתקיימות באדם הסובל לאורך חייו, ומכיוון שאינו מודע לרחשים הרגשיים המתחוללים בתוכו, התקף כאב הגב התחתון מגיע אליו בהפתעה. כל טיפול פיזי בלבד, ללא התייחסות רצינית לדינמיקה הפסיכולוגית הנמצאת בבסיס כאבי גב תחתון, תשמר את הכאב לתקופות ארוכות ותהפוך את הבעייה לכרונית, ללא כל אפשרות ריפוי. רוב האנשים רואים את הכאב כנובע מבעייה פיזית של חולשת שרירים וגידים, ולכן,  התעמלות מיוחדת במקביל לטיפול רפואי/פיזיוטרפי מקביל יעזרו לפתור את הבעייה. בטווח הקצר, אכן צריכים התערבות רפואית מיידית. אך כשההתקפים חוזרים על עצמם, צריך להתבונן לכיוון אחר.
ההארה שלי בנושא הגיעה בעקבות התעמלות פילאטיס שעברתי במשך כשלוש שנים בהדרכה אישית של מדריך בכיר בשיטת הפילאטיס שנחשב לאחד המומחים הגדולים בעולם בשיטה זו. הוא היה תלמיד אישי של ג'וזף פילאטיס ונבחר על ידו מבין רבים להיות מורה של השיטה. בשלוש שנות עבודתי איתו, התקדמתי ונהניתי בצורה בלתי רגילה. יום אחד, כשהיגעתי לשיעור הקבוע שלי, פגשתי במורה שהיה נתון להתקפת כאבי גב תחתון קשה ביותר. הוא ישב על כסא עם משענת, נראה כמו נציב מלח, גבו נעול לחלוטין, וסיפר לי שיום לפני, תוך ביצוע תרגיל פשוט אותו ביצע יום יום, לפתע ננעל לו הגב והוא היה זקוק להתערבות חירום כדי להחזיר אותו למצב תפקודי כלשהו. הוא סבל מהתקף זה כשבועיים עד שלאט חזר לעצמו. מאוחר יותר סיפר לי שהתקפה כזו קרתה לו מספר פעמים בעבר ולעולם לא הבין איך זה קרה לו. למותר לציין שהכושר, הגמישות והיכולות הגופניות שלו היו ברמה גבוהה ביותר. לא היה לו כל הסבר לפשר התופעות האלו והכיוון היחיד שיכול היה לחשוב עליו שאולי הוא עשה איזושהי תנועה לא נכונה. מתוך השיחות שלי איתו ידעתי שהוא עבר בחודשים האחרונים לפני התקפת כאבי הגב התחתון שלו, לחץ מאד רציני בשל אירועים שונים בחייו.
וכאילו נפתחה לפני דלת והתחילו להגיע אלי מטופלים עם כאבי גב תחתון. התחלתי להבין יותר לעומק מה קורה לאדם הסובל. ההבנה הראשונה היתה שמדובר בתחושה עמוקה ולא מודעת של איום על החיים. האיום יכול להיות כלכלי, רפואי, מעמדי, קרייריסטי ועוד. האיום לא היה ריאלי או פרקטי. האיום תפס באופן סובייקטיבי נושא מסויים כאיום על החיים, אך לא היתה ממשות בכך. האדם לא נזרק לרחוב כי אין לו יותר כסף, אך הפחד הפנימי הלא מודע לאבד את כל הכסף והרכוש, הכניס את האדם למצוקה כאילו הכל נגמר עכשיו, והגב ננעל כדרך התגוננות בפני "המכה הכלכלית הסופנית", הדימיונית. באותה מידה, חרדות על מצב רפואי המוביל לסיום מיידי של החיים, הוביל במצבים רבים להתגוננות לא מודעת שהתבטאה בנעילת גב תחתון. לאדם אחר, הפיטורין ממשרה שהעניקה לו יוקרה חברתית ומעמדית, הוביל לתחושת "הכל נגמר" וכאבי הגב התחתון לא איחרו מלהגיע.
אנשים שעברו ילדות קשה של התעללות פיזית/מינית/פסיכולוגית, ושרדו את האירועים וגדלו להיות מבוגרים מתפקדים, משמרים את הטראומות האלו בתוכם בצורה לא מודעת. האדם "שוכח" את האירועים בבגרותו ונוטה לא לעסוק בהם בחיי היומיום שלו אך הגוף שלו, המוח הלא מודע, לא שוכח ולהיפך, זוכר הכל. ולכן, לחלק מאנשים אלו, כאשר הם נתקלים בחייהם באירועים או מקרים שמזכירים לגוף שלהם את עוצמת האירועים הישנים, אלו יכולים להצית את החווייה הישנה של הילד שהכל עומד להסתיים כשעבר את ההתעללות, ותגובת ההתגוננות של הגוף בצורת כאבי גב תחתון תפרוץ במלוא עוזה.
בעבודה הטיפולית שלי אני מקבל פידבק ממערכת השרירים של המטופל לגבי המרכיבים הפיזיים והפסיכולוגיים שהביאו להתקף כאבי הגב התחתון שלו ואיך להתקדם כדי להביא לריפוי של התקפים אלו בצורה מתמשכת. אדם שנתקף בכאבי גב תחתון חייב לקבל עזרה רפואית מיידית כדי לטפל בהתקף הנוכחי, אך אם יסתפק בעזרה הפיזית בלבד ולא יטפל לעומק בדינמיקה הפסיכולוגית המציתה כאבים אלו פעם בכמה זמן, ימצא עצמו חוזר על התקפים אלו שוב ושוב.

דר. אורי קניג
מפתח שיטת טיפול אייפק