הפסקת המחזור החודשי ומשברי חיים

הפסקת המחזור החודשי ומשברי חיים

הפסקת המחזור החודשי הוא  תהליך שקורה בחיי כל אישה, אי שם בין שנות הארבעים לשנות החמישים לחייה. כמובן שזהו חלק מתהליך החיים ועם כל זאת שתהליך זה רצוף בהרבה סימפטומים כואבים ומפריעים שהם חלק בלתי נפרד מתהליך הפסקת המחזור, עדיין זו לא מחלה אלא, שלב בתהליך חייה של כל אישה.
הפסקת המחזור החודשי מסמלת להרבה נשים סוף תקופה ויכולה לעורר משברים רגשיים חזקים הנובעים בהרבה מקרים מהמשמעות הפסיכולוגית שנשים שעוברות משברים אלו מעניקות לתקופה זו בחייהן.

והמשברים שפורצים הם כבר לא חלק אורגני מהתהליך אלא, פרשנות אישית, פנימית שאישה מעניקה באופן סימבולי לתקופת סיום המחזור החודשי, כאילו שם מסתיימת הנשיות שלה.  וזה בהחלט לא הכרחי לקשור את התהליך הפיזיולוגי לתהליך הפסיכולוגי. הפסקת המחזור החודשי משמעה היא שגיל הפריון הסתיים, ולא ניתן יותר להרות וללדת ילדים באופן טבעי. אך מי היא האישה, מה הדימוי הנשי שלה בעיני עצמה, איך היא תופסת עצמה כאדם חיוני התורם ונתרם בחברה שלה, במשפחתה, במקום עבודתה, בכל תחומי חייה, אינו בהכרח קשור לתהליך הביולוגי של הפסקת המחזור החודשי.
ולאלו שהפסקת המחזור החודשי מביאה איתה משבר רגשי, נפשי, שינוי אינטנסיבי בתפיסת עצמן בעיני עצמן, כאן המקום לעזור לאישה להתמודד עם משברים אלו. היווצרות המשבר היא תולדה בדרך כלל של נושאים רגשיים מעברה שלא נפתרו ועובדו במהלך חייה לפני הפסקת המחזור החודשי. עצם הטלטלה הגופנית שתהליך זה מביא איתו יכול לנער נשים רבות לחוות במקביל רגשות ישנים אלו והדרך להיווצרות משבר נוצרת כאן. הדבר המדהים שלהרבה נשים החוות משברים מסוגים שונים בתקופה זו בחייהן, מטלטול עמוק בזוגיות שלהן, פיטורין, החלפות קריירה, משברים עם חברות או חברים ועוד, הן לא בהכרח קושרות אירועים אלו לשינויים ההורמונליים/גופניים המתחוללים בהן בתהליך הפסקת המחזור החודשי.
יש הרבה סיבות למה אנשים עוברים משברים בימי חייהם, ובהחלט אפשרי שנשים בזמן הפסקת המחזור החודשי, עוברות משברים שאינם קשורים בהכרח לתהליך הפיזיולוגי. אך ישנן הרבה נשים שהקשר נמצא שם, בין אם הן מודעות אליו ובין אם הן לא מודעות לקשר זה.
לאחרונה טיפלתי במספר נשים שנמצאו בעיצומו שך תהליך הפסקת המחזור החודשי אך לא לשם כך הן הגיעו אלי. אותן אלו הרלבנטיות לפוסט הנוכחי באו בשל משברי פתע שפרצו בחייהן ללא כל הסבר הגיוני להתחוללות הפתאומית של המשבר.
אישה אחת החלה חושדת בבעלה שהוא מתעסק עם נשים אחרות. מרקע של קשר זוגי נהדר בן מעל לעשרים שנים כפי שתיארה את זה, היא החלה לחשוד שהלב שלו הפסיק להיות בקשר כי הוא יוצר כנראה קשרים עם נשים אחרות. טיפול אייפק עזר לה לקשור את החשדות והכאב הנלווה אליהן אל הפסקת המחזור החודשי שהחלה כמה חודשים לפני תחילת המשבר. הסתבר שהסימפטומים הגופניים של גלי חום והזעות לילה,  עברו עליה מאד קשה והיא איבדה לחלוטין את התשוקה המינית שהיתה לה כל השנים. התהליכים הגופניים שהיא עברה החלו לדחוף אותה לשאול שאלות בתוך עצמה לגבי איך בעלה מתמודד עם השינוי. הסתבר שהוא בהחלט תמך וניסה לעזור לה ככל יכולתו וכיבד את חוסר החשק שלה. בראש שלה התעוררו חשדות שאם הוא לא רוצה, משמעו, יש לו מישהי אחרת. היא הסתגרה יותר בתוך עצמה והפכה להיות בבת אחת נרגנת ומרירה, מה שהחל לגרום לריחוק רגשי של בעלה ממנה, וזה הוביל אצלה לחיזוק יתר של ההחשדות. כשבטיפול אייפק גילתה את הממצאים האלו וניקתה אותם, היא פנתה אל בעלה לסדרת שיחות עמוקות בהן סיפרה לו על תגליותיה בטיפול וראה זה פלא, חייהם הזוגיים חזרו אל המקום הרך והאוהב בו היו קודם לכן לאורך שנים.
אישה אחרת היתה בשותפות עם אישה נוספת בביזנס מצליח אותו הקימו לפני שנים. היא החלה להרגיש שהיא מאבדת עניין בביזנס. מאהבה ועניין לנושא החלה למצוא עצמה משתעממת, החלה לפספס פה ושם פגישות עסקיות חשובות וכשהשותפה עימתה אותה היא הכחישה לחלוטין את ההתנהגויות הנ"ל. כשהיא פנתה אלי לטיפול וסיפרה לי את הסיפור הנ"ל, הציעה לי מיידית את ההסבר שזה קשור כנראה בצורה זו אחרת להפסקת המחזור החודשי שהיא נמצאת בעיצומו מזה זמן. היא התוודתה שבמקום מסויים היא לא מכירה את עצמה ותוהה לאן הלכה התשוקה והמעורבות הגבוהה שלה בכל תחומי החיים. תהתה בינה לבין עצמה אם נקלעה לדיכאון ומרוב שאלות פנימיות, החלה לחוש בלבול רגשי אותו פתרה על ידי פיתוח אפטיה. בבדיקת שריריה יכולתי בהחלט לאמת את ההשערה שלה לגבי השינוי החד ברגשותיה ועל הדרך בה השפעת הפסקת המחזור הרגשי פעלה עליה מבפנים. גילוי של כל מרכיבי החסימות הרגשיות שנבעו מהשינויים הפיזיולוגיים האינטנסיביים וניקוי מלא של חסימות אלו, עזר לה להתחבר מחדש אל עצמה.
מסתבר שהנפש שלנו מגיבה לפעמים לשינויים בחיים בצורה של משבר שמשמעותו היא מה שהיה כבר לא עובד כמו קודם והמוכר הופך להיות מנוכר, מאיים ודורש צורות התמודדות חדשות ותהליך ההתמודדות עם השינוי הוא מצב של משבר. השינויים הפנימיים הפיזיולוגיים של הפסקת המחזור החודשי יכולים לעורר תחושות, אמונות, משברים ישנים לא פתורים, אשר כל אלו היו רדומים והתעוררו נוכח גל השינויים הפיזיולוגיים.
בפתרון משברים, חייב המטפל להבין מהי הפסיכולוגיה הפנימית של המטופל שנכנס למשבר, מהם האירועים הבולטים שקורים בחיי המטופל ולעזור ליצור פרופוציות בראש המטופל לגבי מה מתפיסת המשבר היא מציאות ומהו חומר ישן לא פתור. אותה אינדיקציה במיוחד תתאים לאותן נשים שנקלעו למשברי חיים בעקבות תהליך הפסקת המחזור החודשי ולעזור להן לחזור לפרופורציות וללמוד להפריד את הפיזיולוגיה מהפסיכולוגיה.
בברכה,

דר. אורי קניג
מפתח שיטת טיפול אייפק