איך להפסיק את הטיק?

איך להפסיק את הטיק?

דר. אורי קניג, ספטמבר 2012

כולנו מכירים את התחושה המביכה כשפוגשים ילד, מתבגר או בוגר שממצמץ באינטנסיביוית בעיניים, מעוות את הפה ו /או האף או מקפיץ את הצוואר הראש או הידיים באופן לא רצוני ותוהים מה הקטע המוזר הזה. תופעת הטיקים מביכה לא רק לסביבה אלא בעיקר את מי שסובל ממנה ומנסה בדרך כלל להסתיר את התנועות הלא רצוניות במאמץ רב, ברוב המקרים לא בהצלחה מרובה. מיתוסים פופלריים על טיקים: טיק הוא התנהגות נלמדת, זה הרגל כמו כסיסת ציפרניים, עושים את זה בכוונה. לא ולא.
ראשית, כדאי לציין שכ 20% מהאוכלוסיה הכללית סובלים מהפרעות של טיקים ברמות חומרה שונות. המקרים הקלים ביותר מוכרים כטיק מעצבן מתחת לעין שקופץ כל פרק זמן או קריצה לא רצונית.ידעתם שהנשיא אובמה פיתח טיק טורדני מתחת לעין לאחר מסע הבחירות הארוך לקדנצית הנשיאות הראשונה שלו. פרשנים סבורים שהטיק התפתח בעקבות לחץ אינטנסיבי בו היה נתון בתקופה זו ועקב האיומים רבים לחייו בתקופה זו.
תופעת הטיקים נפוצה אצל גברים יותר מאשר אצל נשים ופוגעת בכל הגילים אך יותר אצל ילדים ונוער. טיקים נוטים להופיע בהתקפים, שביניהם פסקי זמן קצרים. הם יכולים להופיע כיחידה או כקבוצה, באופן זמני או להתקבע לאורך זמן. טיקים נפוצים כוללים: מצמוצי עיניים, תנועות לא רצוניות של הראש והצוואר והפה, הקפצת גבות, התכווצויות בצוואר, תנועות ידיים ,משיכת כתפיים, חזה ובטן לא רצוניות. טיקים מורכבים יותר כוללים תנועתיות , השמעת קולות ודיבור בלתי נשלט ונקראים תסמונת טוראט.טיקים יכולים להופיע גם עקב שיבוש נוירולוגי בעקבות תאונה, נטילת תרופות (כגון ריטלין) או פגיעה מוחית.
איך נוצר טיק? טיק נובע למעשה מהתכווצות שרירים שקורית מיד לאחר גירוי באיזורים הרגשיים של המוח. טיקים מגורים על יד מצבים רגשיים של לחץ וגם על ידי התרגשות ייתר. בדומה לכיב כיבה ומיגרנות ,התפרצות טיקים מושפעת ממצבי חרדה וכעס וגם מהדחקת רגשות וטראומות לא פתורות. בדרך כלל הסובל מהטיק מנותק מהמקור הרגשי המפעיל אותו, בעוד התנועה הבלתי רצונית נמשכת.
טיק הוא דרך שגוף מנסה לשחרר עודף אנרגיה עצורה במערכת בעקבות גירוי נפשי חזק. זהו נסיון של הגוף לחזור לרגיעה ואיזון. דמיינו לעצמכם סיר עם מים שמתחמם על הגזיה. כשהלחץ מגיע לשיאו בסיר יש שחרור של עודף לחץ על יד אדים מתפרצים או גלישת מים. אנשים שסובלים מטיקים מדווחים על תחושת הקלה אחרי שיש להם טיק בדיוק בגלל סיבה זו –שחרור לחץ גופני.
הסיבות לטיק לא תמיד גלויות והסובל בדרך כלל לא מודע לגירוי הפסיכולגי המתקשר אל הטיק. בנוסף יש אלמנט של בושה ולחץ נפשי מצטבר בגלל תחושת חוסר האונים לשלוט בתנועות הגוף. אלו הסובלים מטיקים מפתחים חששות מדחיה חברתית וקשיים ביחסים בינאשיים .ילדים ובני נוער עם טיקים חשופים במיוחד ללעג ,אכזריות ודחיה חברתית בבית הספר ומסגרות חברתית. מחקרים בתחום מצביעים על כך ש כ 50% מבני נוער מהסובלים מטיקים חווים במקביל קשיי לימוד, הפרעות קשב והתנהגות. עם זאת, אין כל קשר בין חומרת התופעה לבין רמת איי-קיו. משברי חיים כמו התחלת בית ספר, משבר גיל ההתבגרות, מוות במשפחה, גירושים, משבר כלכלי, מעבר לעיר או ארץ חדשה וטראומות יכולים לגרות התפרצות של טיקים בכל גיל.
טיקים גורמים גם למבוכה ,עצבנות ומתח אצל הורים ובני משפחה שלא יודעים איך להגיב לבעיה. נזיפה ודרישה מהילד לשלוט על הטיקים יכולה רק להלחיץ ולהחמיר את המצב. אני פגשתי גם הורים שהבטיחו לילדם מתנות ופרסים אם יצליח להשתלט על הטיקים… ללא הצלחה מרובה .הסיבה? טיקים כרוניים ומתמשכים אינם בעיה של חוסר רצון לשלוט בהם. תחושות התסכול, האכזבה והכשלון מלהשתלט על הסמפטום רק מגבירים את התחושות הקשות של הסובל ומשפחתו ויכולים לגרום להחמרת הטיק.
טיקים יכולים להעלם אחרי תקופה מסוימת באופן טבעי, אבל לא תמיד. טיקים עקשניים קשורים לחוסר איזון כרוני במערך הלחצים הכללי ולההתמודדות נפשית וגופנית לוקה עם גירויים פנימיים וחיצוניים.
תרופות יכולות להאיט את קצב הטיקים והתנועתיות של השרירים והן ניתנות על ידי רופא בעיקר כשיש הפרעה בתפקוד, אך לתרופות אלו יש תופעות לוואי. הן יכולות לעזור בדיכוי חלקי של הסמפטום אך אינן מטפלות בפתרון הבעיה. בגלל שהגירוי לטיק הוא לא מודע, טיפול פסיכולוגי שיחתי יכול לעזור בתמיכה נפשית והרגעה כללית, אך הוא אינו מספק כדי להפסיק את הטיק מלקרות. כדי לפתור את הבעיה, חשוב לזהות ולטפל בעומס הרגשי המגרה את תגובת הטיק ולשחרר את עודף האנרגיה העצורה.
בטיפול אייפק אנחנו נעזרים במערכת הביופידבק הטבעית של הגוף (מבחן שרירים) כדי לזהות את המקורות החבויים הגורמים לתגובת הטיק אצל ילדים ובוגרים, באופן מהיר ומדוייק. התהליך דורש שיחה מינימלית והאינפורמציה מתקבלת ישירות מן הגוף של המטופל. זה כמובן עוזר לאדם לפתח מודעות וחיבור למקור הבעיה שלו. חלק חשוב בריפוי הסימפטום הוא ללמוד לשחרר את האנרגיה העודפת מן הגוף והנפש בצורה בטוחה ויעילה ויש דרכים טבעיות לעשות זאת על מנת לאפשר למערכת העצבים להתאזן באופן טבעי. יש אנשים שסוחבים איתם תגובות טראומה "תקועות" מן העבר שלא השתחררו והן תורמות לגירוי חוזר ונישנה של טיקים. חשוב להזכיר שתמיכה נפשית, משפחתית, פעילות גופנית עקבית ותזונה נכונה תורמים לחיזוק ואיזון מערכת העצבים.
לסיכום, אל תכנסו לפניקה אם אתם מגלים שיש לכם טיקים. במקום לנסות ולדכא את הטיק כדאי להקשיב לגוף, אשר מאותת לנו על חוסר איזון ומבקש התייחסות ועזרה. טיפול טבעי ואפקטיבי מפחית ומבטל את הצורך הגופני לייצר טיקים ועוזר למערכת הגוף והנפש לחזור למצב הטבעי של איזון ובריאות ללא טיקים.

2 מחשבות על “איך להפסיק את הטיק?

  1. אני סובלת מי טיקים חוזרים כר מי בית הספר היסודי היו צוחקים עליי וגם היום מעירים לי על כך אני מסבירה לחברי שאני לא מסוגלת לשלוט בזה אבל בכל זאת אני מנסה כי זה מתסכל לדבר עים מישהו כמו מורה משפחה או חברים ולעשות את הטיקים האלה מול העיניים שלהם האם ניתן לרפאות זאת גם ללא טיפול פסיכולוגי

  2. היי, אני כבר משהו כמו 5 שנים עם טיקים בעיינים.
    זה נהיה קצת יותר גרוע, ואין מה מושג מה לעשות! אני אוכל יחסית בריא, ואני עושה הרבה ספורט..
    הטיקים שלי זה לסגור עין אחת ואת השנייה לא, וגם מצמוץ לא רגיל, אלא ארוך כזה ששמים לב כאילו אני ממצמץ פי 2 מהרגיל..
    מה אני יכול לעשות?
    אשמח לעזרה, תודה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *