כוחה של מילה בטיפול אייפק – חלק 12

טיפול אייפק – השלכות אפשריות

טיפול IPEC מתבסס על עוצמת המילה. אחד החלקים החשובים בטיפול הוא כתיבת הפתק הטיפולי – הפתק המכיל בתוכו את המילים המתארות את הבעיה והטיפול בה.

אין מציאות – הכל תפישה של המוח. מילים – ביטוי התפישה של המוח. מציאות=מילים.

המטרה שלנו בטיפול אייפק היא לשנות את תפישת המציאות שיש לאדם על בריאותו, חייו האישיים, המקצועיים, החברתיים, הזוגיים וכו'.

הפתק הטיפולי, המילים שעולות בו, מטרתן לנתק את ההקשרים שנוצרו עד כה ופעלו עד כה ליצירת המציאות הבלתי הרצויה (שלמעשה ברמה הלא-מודעת, היתה רצוייה, כי מערכת האמונות יצרה אותה), ולהביא את האדם למצב של בריאות, שפע, שגשוג, שמחה ואהבה.

משפטי המוכנות הם דוגמה מצויינת לכך, כל זמן שישנן מחשבות שליליות המגבילות את בריאותנו ואת השפע בכל תחומי חיינו, לא נוכל להתקדם, להבריא, להתפתח. ברגע שאנחנו מטמיעים את המשפט החיובי – משפט המוכנות – אנו מבטלים (או מקטינים) את המחשבה השלילית שהיתה לאדם עד כה, ובכך מאפשרים את תחילת תהליך הריפוי.

בהמשך העבודה אנחנו יכולים לחזור למשפטי המוכנות, שכן ברבדים השונים של המודעות וההתפתחות עולים פחדים וחששות שמגבילים אותנו וחוסמים אותנו מלהמשיך ולגדול, להמשיך ולהתפתח.

כאשר אנו כותבים את הבעיה בפתק הטיפולי, מתחתיה עולים לנו למעשה כל המילים, המחשבות וההקשרים שמאפשרים את המשך קיומה. ברגע שאנחנו מאפשרים את ניתוק רצף המחשבות – רצף המילים – שיוצרות שוב ושוב את אותה מציאות – אלרגיה, מחלת עור, מחלה כרונית, בעיות בזוגיות, בעיות פוריות, חרדות, מחסור וכו', אנחנו, למעשה, לא מאפשרים למציאות הזו להתקיים יותר – אנחנו נוטלים ממנה את כוח החיים שלה – המחשבות, המילים שיצרו אותה.

מספר רעיונות שעלו לי בהקשר לטיפול אייפק מתוך העבודה:

  1. דיבור מול מאמר – בדיקת רמות הכוונה של המטופל לריפוי. בדיקת רמות הכוונה במשפטי המוכנות. סל"א למשפטי מוכנות – דירוג איפה נמצא המטופל ביחס למשפטי המוכנות.
  2. רמות בריאת מציאות – בדיקה (על סולם) עד כמה מסוגל המטופל (עד כמה מאמין המטופל שהוא מסוגל) ליצור שינוי ולברוא מציאות בנושא המטריד אותו, ולהעלות פתק טיפולי בהקשר על מנת לשנות את יכולתו לשנות את חייו.
  3. שימוש באותיות עצמן ככלי ריפוי – גם ללא הבנת צירופי האותיות שעולים.
  4. מוכנות המטפל – בדיקת רמות בריאת המציאות של המטפל – עד כמה המטפל מאמין ביכולתו ליצור שינוי בכלל ואצל מטופל ספציפי. בדיקת רמות הכוונה של המטפל.
  5. מסקנות לגבי אופן כתיבת הפתק הטיפולי. מתוך כתיבת העבודה התעוררה בי השאלה האם עלינו לכתוב את הפתק הטיפולי בצורה שונה, תוך התייחסות לעובדה, כי המילים הרשומות יוצרות מציאות. האם כתיבת מילים שמשמעותן "שלילית" או "כאב" צריכות להימצא על הפתק הטיפולי. האם עלינו לבנות את הפתק הטיפולי כך שיתאר ויבנה את המציאות הרצויה, כפי שבוחר המטופל, במודע או שלא במודע.

אולי עלינו להתכוון בטיפול ובהכנת הפתק לשני היבטים – שינוי המציאות הקיימת ויצירת מציאות חדשה. ייתכן, כי אם נתייחס לשני היבטים אלו בנפרד ובמכוון, נוכל לקבל פתקים טיפוליים מדוייקים יותר, ולסייע במקומות, שבהם טיפולים אחרים לא צלחו.

סיכום

עבודה זו סקרה את תחום המילים והאותיות מהיבטים שונים ומגישות שונות.

אין ספק, כי תחום זה העסיק עמים שונים ותרבויות מגוונות לאורך ההיסטוריה, ונבנו תיאוריות שונות ואמונות שונות סביב הפוטנציאל הטמון בדיבור ובמילה.

החל מכישוף ולחשים בעולם העתיק, דרך עולמה העשיר של הקבלה והתורה, ועד לימינו אנו, עולם שבו למיסטיקה ולעל-טבעי יש מקום בעיקר כבידור או גימיק, תחום פסבדו-מדעי המהווה מקור ניגוח לגורמים מדעיים או מוצא למחפשים משמעות בעולם שמעבר.

למדנו, כי גם בעולמנו הרציונאלי ועולם המדע, המחפש תשובות חד-משמעיות לשאלות מחקריות, לא נמצא פתרון או הסכמה באשר למוצא השפה, דרך התפתחות השפה, והבנת יכולת הדיבור של האדם.

נראה, כי רב הנסתר על הגלוי בעולם זה, וכנראה, עוד ארוכה הדרך, לפני שנפצח את סוד הדיבור, ונבין את כוח האותיות והמילה.

ייתכן, כי הקורא עבודה זו, ימצא את התיאוריות המוצגות מעניינות אולי מעוררות תמיהה או אפילו הזויות. יתכן, שאחרים יחושו, כי מצאו קצהו של חוט, או חלק קטן מהפאזל המרכיב את חיינו המופלאים. כך או כך, נוכל להסכים, כי יש לנו עוד הרבה לחקור ולהבין בתחום, שהינו כל כך יומיומי, הממלא את מרבית חיינו, ולעיתים קרובות אנו מתייחסים אליו כאל מובן מאליו.

אלו בינינו, שאינם מאמינים או מקבלים את הפן המיסטי של המילים והאותיות, יוכלו לקחת מעבודה זו את עוצמת המילים בהקשר "הרציונאלי" יותר שלהן. אולי עבודה זו תעורר מודעות רבה יותר לדיבור הפנימי שלנו לעצמנו, למילים ולצורת הדיבור שאנו מייחסים לעצמנו, למילים שאנו משתמשים לתאר את יומנו וחיינו, לדרך שבה אנו מתייחסים אל הסביבה ואל הזולת. המילים בוראות מציאות. גם במובן "הגשמי" ביותר של המילה. אם נתייחס לעצמנו ולאחרים בזלזול, ונפגע בדברינו, זו המציאות שנחיה בה. למילים יש כוח לבנות עולמות ולהחריבן.

מי שהצד המיסטי יותר של המילים מדבר אליהם, אולי קיבל מעבודה זו הצצה קטנה לעולם מופלא, לאינסוף אפשרויות, לתפישת עולם חדשה ושונה ממה שהכרנו. למילים יש כוח לא פחות מאשר למעשה. המילים שלנו בוראות את מי שאנו, את גופנו, בריאותינו, עושרנו ואושרנו. כפי שנכתב בפרקי אבות "חכמים היזהרו בדבריכם" (פרקי אבות פרק א יא).

להמשך קריאת הפרק האחרון של עבודת הגמר חלק 13