מודעות, רטט ואבחנה בטיפול אייפק – חלק 2

מודעות

המילה “מודעות” נגזרת מהשורש “ידע”. כל הטייה של המילה – מודעות, ידיעה, דיעה, דעת, תודעה לדוגמא – מצביעים על שימוש מוחלט של המערכת האינטלקטואלית של האדם. מערכת זו מודדת את כמות ואיכות האינפורמציה שהאדם אוגר בתוכו, את הדרכים בהן הוא עורך השוואות בין מדדים שונים של מושגים שונים על מנת להגדיר חוקיות, שיטתיות של תופעות. החשיבה והחישוב וההשוואה הם הכלים הפועלים לטובת המערכת האינטלקטואלית והאנשים אותם אנחנו מכנים אינטלגנטים הם אותם אלו היודעים הרבה אינפורמציה, מסוגלים לקטלג בתוך מוחם את האינפורמציה לפי חלוקות לקטיגוריות העוזרות להם לשלוף את האינפורמציה הדרושה במצב נתון במהירות האפשרית, ויכולים לערוך השוואות של קטיגוריות האינפורמציה לקטיגוריות דומות יותר או פחות, לאינפורמציה הנידונה ברגע נתון.

תהליך בו המטופל קולט במוחו אמת כלשהי על עברו, על ההווה שלו, על הקשר ספציפי של התנהגות מסויימת שלו במצבים מסויימים נקראת “תובנה”. ככל שהתובנות מתרבות, כך הופכים חיי המטופל לטובים יותר, מהנים ומלאים יותר והוא אומר שמודעותו מתרחבת. חשוב בנקודה זו להבין שהתובנה הינה הגשר בין האינטלקט לעולם הרגשות. המטופל החווה תובנה, הינו “שמח”, “מופתע”, “נדהם”, מילים המביעות תחושות, רגשות, התרגשויות, ואינן עוסקות יותר בהשוואה, בכמות ובכימות של אירועים. המילה “מודעות” הינה מילה עם היסטוריה, עם שימוש נרחב ביותר לתיאור מצב בו לאדם יש הבנה ומגע וחיבור לעצמו, לסביבתו, לעברו, למשפחתו ולחבריו. למילה זו כוח ממשי של מותג ומתוך שימוש בן עשרות שנים על ידי אוכלוסיות ותרבויות רבות ומגוונות, הפך השימוש בה כמילה שאינה בהכרח משקפת את הכוונה המלאה אליה מתכוון המשתמש הממוצע.

השפה המדוברת, המילים בהן אנחנו משתמשים, עוזרים לנו לגשר על פערים בינינו, לתקשר את כוונותינו ולהתנהל האחד עם השני בדרך שתומכת בחיים משותפים ויעילים. אך השפה (כל שפה) אינה אידיאלית למימוש תקשורת יעילה וטובה בין בני האדם. כשם שהשפה היא כלי המובן מאליו, כך הקונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מההווייה האנושית. בבסיס הקונפליקטים נמצאות תקלות עמוקות בתקשורת. אדם א’ אומר לאדם ב’ משפט מסויים הנובע מכוונתו להביע משמעות מסויימת. ברוב המקרים האדם נוגע רק חלקית במשמעות האמיתית שמאחורי מסריו. הנגיעה היא חלקית מפני שכוחות ישנים הנובעים מרגשות, מאמונות, הקיימות בתוכו, פועלים מבפנים כל הזמן בניסיון להגיע להגשמת מסריו. מכיוון שכוחות ראשוניים אלו כל כך חזקים (הצרכים להיות נאהב, מוערך, נראה), ואין לו תמיד בנמצא מספיק מילים ברורות ומתארות היכולות להביע את עוצמתם, ומכיוון שבדרך גדילתו למד לסגור כוחות אלו בתוך עצמו, הרבה פעמים, מפני שאלו אינם מקבלים ייצוג מילולי מספיק כדי לבטאם, הרי שהאדם מוצא עצמו מתאכזב ונפגע כאשר אדם ב’, בדרך תגובתו למסר של אדם א’, אינו מגשים את הצרכים והכוונות שניסה אדם א’ להעביר במסר הראשוני שלו.

האכזבה והפגיעה יוצרים עלבון, ואלו הם אבני היסוד לבניית קונפליקט. כאמור, אדם א’ אף אינו מכיר בעוצמה ובמרכיבים של הכוחות הפנימיים המובילים אותו לבטא את עצמו, ובהכרח, ימצא עצמו הרבה פעמים מתאכזב ונפגע בתקשורות שלו עם אחרים. כמובן שיש סיכוי שאדם ב’ יגיב למסריו אחרת מאדם א’, ואדם ג’ יגיב בשונה מא’ ומב’. איכות התגובות המילוליות והלא מילוליות של האחרים, תקבע את רמת הפגיעה והאכזבה שיחוש אדם א’ מול העולם. ואם אינו רואה ואינו נוגע ברמת הפגיעה שלו נוכח תגובות האחרים למסריו, אנחנו נוטים לתארו כאדם ש”אינו מודע מספיק” לעצמו, לתקשורת שלו עם אחרים וכ’ו.

הכוח של המילים הינו עצום. זהו למעשה הכלי המרכזי ששומר אותנו בניהול נכון של חיינו במסגרות החברתיות בהן חיינו מתנהלים; משפחה, חברים, מקום העבודה ועוד. אך אם נישאר ברמה המילולית וננסה להסביר עצמנו שוב ושוב לאחרים, נתקן את מסרי האחרים אלינו, הרי שאנחנו מתעכבים ברמה אחת ויחידה של אנרגיה ולא נותנים לרמות האחרות, שהרבה פעמים אינן מילוליות, אך הן שולטות בחיינו שלטון מלא ומאלצות אותנו במצבי קונפליקט לבחור במילים שאינן בהכרח מקלות על הקונפליקט, ואולי אף הולכות ומעצימות אותו.

כל כך הרבה פעמים פגשתי בטיפול זוגי בזוגות שבאו אלי בשיא הכאב שהם הנחילו זה לזה, מעורבבים בתוך קונפליקטים המרגישים ללא מוצא. בתהליך בירור הקונפליקט, בניסיון להבין על מה כל אחד נפגע, מבחינת לוח זמנים, מה התחיל את הקונפליקט, מהם הנושאים המעסיקים כל אחד מן הצדדים, הסתבר ברוב המקרים שהריב החל על דבר של מה בכך, הם אפילו לא זוכרים על מה פרץ הריב. הם מודים שאלו היו סתם דברים קטנים ולא עקרוניים, אך פרץ העלבון הנושא כותרות כמו “הוא בז לי”, “אני פשוט לא מעניינת אותו”, “היא לא מכבדת אותי” “היא לא מפסיקה לפגוע בי”, “הוא מנצל את טוב ליבי” ועוד ועוד ועוד, אומר שינם בתוכם כוחות ראשוניים המורכבים מרגשות, מאמונות, מזכרונות, ממסקנות, הרוטטים בתדרים חזקים שמילים אינן יכולות לייצג רטטים אלו, לעצור אותם, להרגיע אותם.

ומתוך הכבוד לכוח המילים, לעוצמה של השפה, נוצר טיפול אייפק. כיוונתי כלי טיפול ואבחנה מרכזיים כדי לשאוב את המיטב ממה שהשפה של המטופל מסוגלת להעניק לנו בתהליך גיבוש האבחנה ובבחירת ההתערבות הטיפולית המתאימה. למעשה, כל הכלים משתמשים במילים, אך יהיה זה יותר מדוייק לראות אל אילו סוגי אנרגיה מכוונים הכלים השונים. הכלים הראשונים היו המודלים של המוכנות לטיפול אייפק (סדנת הסמכה); זהו כלי אינטלקטואלי חשוב העוזר לנו לבדוק את הרבדים המודעים יותר ואת הרבדים המודעים פחות של המטופל, לדעת עד כמה הוא מוכן לעבור את טיפול אייפק לפתרון בעיותיו. הכלי מכוון אל האנרגיה המופקת מן הרובד האינטלקטואלי העושה החלטות אינטלקטואליות בנושאים שונים בעולמו של המטופל.

תרשים הזרימה הטיפולי (סדנת הסמכה), לוקח אותנו בסדר שלבי טיפול אייפק, מן הראיון הטיפולי (סדנת הסמכה), דרך עיבוד המילים השונות המייצגות בשלבים שונים מדדי אנרגיה שונים. מטריצת הבסיס (סדנת הסמכה), והמטריצות-כללית ופסיכולוגית (סדנת בכירים), הן למעשה אינטגרציה של אינדקסים שונים המייצגים חומרים אינטלקטואליים, מקורות רגשיים, אמונות ומרכזי אנרגיה שונים הבאים לכדי יצירת תמונה פנימית מתוך חייו הפנימיים של המטופל בהקשר של הנושא המטופל. כלי ליצירת משפטים טיפוליים-אישרורים (סדנת הסמכה), הוא למעשה ניצול מקסימלי של המערכת האינטלקטואלית ככלי הבונה את הגשר של האינטלקט אל תוך עולם האמונות המדריכות את חיי המטופל כמו מאגר נתונים שנוצר במהלך חייו, ואולי אף קודם לכן. דיאגרמת העצמי (בכירות מקצועית), היא שילוב מעניין של מילים המכוונות אל הצד האינטלקטואלי ולו רק בשל התיאור המורכב של מערכת האגו בתוך הדיאגרמה, כשמערכת זו היא למעשה המייצג האינטלקטואל שלנו בקשרים שלנו עם העולם. אדון בדיאגרמה זו בהמשך המאמר בהקשרים של מקורות אנרגיה אחרים. ציר ה HPA (בכירות מקצועית), הוא כלי נוסף הדן בהיבטים אינטלקטואליים של התיקשורת בין החלקים המרכיבים את מערכת הלחץ ואיך שיבושי מידע “ואי הבנות” בין החלקים יכולים לגרום להיווצרות פירושים אינטלקטואלים שונים למצבים הגורמים לעלייה לא רצוייה במדדי מערכת ה FFF. אדון במערכת זו בהיבט אחר בהמשך.

אם כך, ברור לנו שישנם מקורות ודרכי ביטוי שונים של האנרגיה בבואנו לטפל במטופל אייפק. המודעות, השער אל האינטלקט, והגשר אל רגשותינו, היא מרכיב ראשון בהבנת המורכבות של האנרגיה בתהליך טיפול אייפק. השאלה הבאה שנשאל עצמנו היא מהו התדר של מקור האנרגיה, עד כמה המילה, המסר האינטלקטואלי, משפיעים במהירותם, באופי פעימתם, איך וכמה הוא הרטט שלהם.

להמשך קריאה – פרק 3

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

84 + = 90

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>