ריפוי מחלות בדרכי הנשימה באופן טבעי וללא תרופות 3

מערכת הלחץ

המילה הפופולרית לחץ קשורה במוחנו למצב בו אנחנו מוצפים ביותר מידי דרישות ומשתדלים להתמודד איתן באופן מיידי, אך כשבהרבה פעמים אנחנו לא עומדים בקצב, אנחנו נלחצים ונוטים לאמר שאנחנו בלחץ. כל זה נכון, אך כשאני מדבר על מערכת הלחץ, אני מדבר על משהו אחר.
מערכת הלחץ הינה מערכת פסיכו/ביולוגית המכוונת להגן על קיום האורגניזם. המערכת מורכבת מבלוטות ספציפיות במוח, ההיפותלמוס והפיטואיטרי ובלוטות בקצות הכליות הנקראות בלוטות האדרנל. המערכת סוקרת בכל רגע נתון את רמת האיום האפשרי להישרדות האורגניזם, ופועלת במהירות ובאינטנסיביות כדי לשמר את הקיום. שני סוגי איום קיימים: איום פיזי ואיום פסיכולוגי, בנוכחות הראשון מופרש הורמון לחץ בשם אדרנלין ובנוכחות השני, מופרש הורמון לחץ בשם קורטיזול. מצב האיום אינו בהכרח מציאותי ונכון יותר לאמר שמערכת התפישה תופשת ומפרשת מצב כמאיים, וכתוצאה מכך מפעילה את מערכת הלחץ. כשהגורם שנתפש כיוצר איום על הקיום נעלם, המערכת משתחררת ממצב הלחץ וחוזרת לרגיעה מתוך שגרה.
מערכת הלחץ יוצרת בעיות ביולוגיות ופיזיולוגיות כאשר היא תופשת איומים על הקיום כמתמידים ולכן אינה משתחררת. במובן מסויים, המערכת פועלת 24/7 ללא הפסקה, דבר שמביא את הגוף כולו על כל מערכותיו למצב תשישות מתגברת, אובדן החיוניות, וירידה באיכות הפעילות הפיזיולוגית בכללותה. אחת המערכות הפיזיולוגיות הראשונות להיפגע תהיה מערכת הנשימה. במצב לחץ רגעי, באופן טבעי האדם עוצר את נשימתו אינסטנקטיבית כדי לקדם פני מצב מאיים – קבלת הודעה קשה, חדשות רעות בעיתון, שמועות, ציפייה לבדיקות מעבדה ועוד. הפסקת הנשימה לרגע, מפחיתה במעט את כמות החמצן שהגוף מקבל ונשימה מוגברת לאחר מכן תדאג למילוי החסך הזמני בחמצן. כשהפסקת הנשימה עורכת מספר רגעים, מספר שעות, מספר ימים, רוב הזמן, רמת החסר בחמצן מתגברת בהתאם ואיתה הצורך לפצות על חסר זה. הפסקות נשימה אלו הולכות ומגבירות את החסך הנשימתי והגוף לומד להגביר את קצב הנשימה כדי להתמודד עם החוסר הגדל וכך נוצרת תופעת הנשימה המוגברת. ככל שהנשימה המוגברת מתקבעת, כך הולכת ומתקבעת בעיית הנשימה הנגרמת בשל נשימת יתר ארוכה וללא הפסקה.
תפישת מצב כמלחיץ ולא המצב עצמו, תקבע אם האדם בלחץ. כאשר מצב הלחץ נמשך קבוע או הרבה זמן מלווה בהקלות זמניות לא מספקות, מערכת הלחץ מתקבעת ומצב מצוקת הנשימה הנלווה מתקבע גם הוא. ההתקבעות מתבססת בתוך ממספר חודשים ולמרות שהבסיס ליצירתה היה ועודנו, פסיכולוגי, היא נחרתת בזיכרון הגופני כאיום ממשי על החיים. מדובר בחמצן שומר חיים, ולכן, בשלב בו ההתקבעות התבססה, טיפול אייפק רגשי/פסיכולוגי בלבד, לא יעבוד יותר בפני עצמו. שם ידרש השילוב של כל חמשת הגורמים עליהם דיברתי בתחילת מאמר זה.
יש בעייה נוספת חשובה לאיזכור, בקשר בין לחץ לבין בעיות נשימה. אנשים רבים חווים בעיות נשימה הולכות וגוברות אך למזלם (ואולי לחוסר מזלם), מערכת הנשימה שלהם יודעת להמשיך להזרים את האוויר אל הריאות ולרוקן אותן בצורה יעילה כביכול ללא ייצור מצוקות נשימה, שיעולים, חרחורים, אך עדיין, הולכת ומתפתחת אצלם בעיית נשימה. אדם זה לא יוגדר כחולה אסטמה או ברונכיטיס, אך שלושה מדדים פשוטים של מספר הנשימות בדקה (מעל ל 14 לדקה), עצירת נשימה מבוקרת (control pause – CP – מתחת ל 30 שניות) ומהירות דופק הלב במנוחה (מעל ל 80 בדקה) יצביעו בצורה ברורה על בעיית נשימה כרונית, על אף שאין סימן קיום לסימפטומים נשימתיים. מצב זה הוא מצב בו מערכת הלחץ הולכת ומעלה את סף הלחץ שלה בהדרגה בתוך מהלך החיים העמוסים, וכשתפישת הלחץ עולה, יעילות מערכת הנשימה יורדת. בשלב מסויים בהמשך, כשמדובר בתהליך מתמשך של ירידת יעילות מערכת הנשימה, הסימפטומים השונים יבואו לידי ביטוי ומצב מחלה יתחיל להראות עצמו בצורה גלוייה.

בריאות אופטימאלית

אדם בריא אינו לוקה במחלות. התמונה הזו אינה לקוחה מן האגדות. אדם בריא לא חולה במחלות כרוניות קשות, לא נפגע מפגיעות גנטיות מיסתוריות שיום אחד מתעוררות, וגם אינו חולה במחלות קלות כמו שפעת והצטננויות. אם הוא מצטנן או לוקה בשפעת, אלו אפיזודות קצרות בנות יום-יומיים עליהן הוא מתגבר ספונטנית, לא בהכרח באמצעות תוספים או טיפולים.
אדם בריא נושם בריא, נשימתו איטית, סרעפתית (בטן מתנפחת קלות בשאיפת האוויר), שקטה, ללא מאמץ. נשימתו מתבצעת דרך האף בלבד, וכשאינו מדבר פיו סגור. כל תא בגופו מקבל אספקת חמצן מסודרת, חילוף החומרים שלו יעיל ומהיר, המערכת החיסונית חזקה ומגנה, פעילות העיכול טובה ומסודרת והתיאבון שלו בשיווי משקל. השינה שקטה, עמוקה ומתקצרת בהדרגה; שינה עמוקה וקצרה, טובה יותר במשמעות הרפואית שלה משינה ארוכה אך טרופה ולא נינוחה.
לאדם בריא יש אותן בעיות פיזיות כמו לאנשים הסובלים ממחלות. הוא מותקף על ידי פולשנים, מתחילים אצלו תהליכי התנפחות והפרשות פנימיות אך בניגוד לאדם החולה, תופעות אלו מתנקות בין דקות לשעות ולרוב אינן באות לידי ביטוי בצורת סימפטומים. המהירות והיעילות בה מערכות חילוף החומרים והמערכת החיסונית מטפלות בבעיות עם התהוותן היא הקלף המנצח וזהו קלף מנצח כי האדם נושם בריא.

אימון נשימה, מערכת הלחץ, התעמלות ותזונה

שריר הסרעפת הינו השריר היותר חשוב לנו במערך הבריאות שלנו. במובן מסויים, בפעילותו, הוא מופקד על בריאות מערכת הנשימה שלנו, וקשיים מסביב לו (מערכת העיכול) ו/או בו עצמו, ישפיעו בצורה מכרעת על בריאות מערכת הנשימה שלנו ומכאן, על כלל בריאותנו. במאמרי המשך למאמר זה, אפרט את אפשרויות אימון הנשימה הנכון בשילוב הסברים על שימוש נכון של הסרעפת. ארחיב על העבודה עם מערכת הלחץ, איזון שלה והתמודדות עם תפישות מגבירות לחץ בחיי היומיום והתמודדות עם טראומות עבר החיות בזמן הווה ומגבירות את הלחץ. כמו כן, אדבר על התעמלות נכונה התומכת באימון הנשימה, תומכת במצב הזרמה סדירה של חמצן ודו-תחמוצת הפחמן במערכת. אכתוב על תזונה, לא כל כך מהמקום של מה מותר ומה אסור ומהי הדיאטה הנכונה, אלא, ממקום בו התזונה תהפוך להיות חלק משמירת מערכת ביולוגית נקייה מפולשנים, פרזיטים, פטריות, המונעת את הצרות המתגברות בחברה של היום של צרבות והתנפחויות שלהן השפעה ישירה שלילית על איכות הנשימה.

חזרה לחלק 1

מחשבה אחת על “ריפוי מחלות בדרכי הנשימה באופן טבעי וללא תרופות 3

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *