בעיות לב וכלי דם – איך להקדים תרופה למכה

בעיות לב וכלי דם – איך להקדים תרופה למכה

בעיות לב וכלי דם – איך להקדים תרופה למכה

דר. אורי קניג ינואר 2013

אם אתם אחרי אירוע לב או בסיכון גבוה ללקות בו- כדאי להקדים תרופה למכה.
הלב הוא המנוע של המכונה המשוכללת ביותר הנקראת – הגוף. הפסקת פעילות הלב אפילו לדקות ספורות גורמת למוות ולכן כל כך חשוב לפתח מודעות לבריאות הלב ולנקוט באמצעי מניעה וזהירות.
מחלות לב הן סכנה ממשית – הן סיבת המוות המרכזית בארה"ב ובמדינות מערביות רבות כיום, כ-61 מליון אמריקאים הינם חולי לב או בעלי לחץ דם גבוה. בשנת 2010, בסביבות 1,600 אמריקאים מתו מידי יום כתוצאה ממחלת לב.
אחת הסיבות השכיחות למחלות כלי הדם היא סתימה הנוצרת מהמצטברות שומנים, כולסטרול, סידן ופסולת תאית בדופן העורקים. כתוצאה מכך נוצרת בליטה נוקשה שהולכת ותופחת ועלולה לחסום לחלוטין את כלי הדם. תהליך זה נקרא טרשת עורקים או הסתיידות עורקים או פשוט סתימת עורקים,והוא הגורם למחלת הלב הנפוצה הנקראת מחלת לב כלילית. המחלות הפוגעות בעורקים המובילים חמצן ללב גורמים לפגיעה בתפקוד הלב עד למצב שהוא נעצר. הסיבה העיקרית למוות כתוצאה ממחלות לב כוללות ארבע מחלות, הנובעות כולן מטרשת עורקים: אנגינה פקטוריס,התקף לב (אוטם שריר הלב), דום לב (מוות קרדיאלי פתאומי) וכישלון לבבי קונג'סטיבי. כשיש חסימה בעורקים קיים סיכוי להווצרות קרישי דם בעורקים ולהתקף לב.
האם יש הבדל בין גברים לנשים בנטיה לחלות בבעיות לב?
מחקרים מוצאים שמתחת לגיל 50 לגברים יש נטיה גדולה יותר ללקות בהתקפי לב מאשר נשים. מגיל 65 ומעלה לאחר סיום תקופת הפוריות אצל נשים, רמת האסטרוגן בגופן יורדת ואז הסיכון אצל גברים ונשים משתווה.
נתון חשוב לדעת שבגיל המבוגר יותר נשים מתות מהתקפת לב יותר מאשר מסרטן. התקפי לב אינם רק נחלתם של גברים וגם נשים צריכות לפתח מודעות לבריאות הלב.
מהן הסיבות לבעיות לב?
יש רבים הנוטים לחשוב שהסיבות הן בעיקר גנטיות. לא מדויק. מחקרים מראים כי זוהי אינה מחלה גנטית טהורה אלא נטייה גנטית המושפעת מגורמים סביבתיים כמו עישון, עודף משקל ותזונה לקוייה, חוסר פעילות גופנית, לחץ נפשי מתמשך ודפוסי הדחקה אשר רק מגבירים את הסיכוי לבעיות לב.
נשמע מייאש ? אל תרימו ידיים בהתמודדות עם בעיות לב. אם קיבלתם דיאגנוזה של בעיית לב או כבר עברתם אירוע לב או אתם בקבוצת סיכון לחלות ,זה לגמרי אפשרי ליצור שינוי משמעותי בבריאות הלב שלכם. ד"ר דין אורניש, רופא אמריקני מוערך, בוגר הרווארד, התפרסם במחקריו על שיקום הלב. הוא מצא באופן מובהק כי ניתן לגרום נסיגה של מחלת לב כלילית ופתיחת הסתימות בעורקים, ללא תרופות או התערבות כירורגית, רק באמצעות שינוי באורח החיים. ממצאיו המעודדים אומצו על ידי בתי חולים ורופאים ברחבי העולם בהצלחה מרובה. במחקריו, שתוצאותיהם פורסמו במגזינים רפואיים נחשבים, כבר לפני כ-15 שנה הוא מצא שדיאטה דלת שומן וכולסטרול, המבוססת בעיקר על דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות, עם כמות מוגבלת של שמן זית, בשילוב עם פעילות אירובית יומיומית יוצרת שינויים מדהימים!. מבחינה נפשית-רגשית הוא ממליץ על לימוד התמודדות בריאה עם מתחים, פיתוח שלווה פנימית, אינטימיות וקירבה עם אחרים. שינויים נפשיים אלו משפיעים באופן משמעותי על כלי הדם המובילים ללב. כאשר הגוף מפריש קורטיזול (הורמון הלחץ) ברמות גבוהות, זה מגביר את הסיכון לפגיעה בכלי הדם המובילים ללב.
מחקרים אחרים מצביעים על שני טיפוסי אישיות הנמצאים בסיכון גבוה יותר להתקפי לב ולשבץ:
אישיות טיפוס A – נוטים לעבוד ללא הפסקה, לתחרותיות מוגזמת, אגרסיביות, התפרצויות, עוינות ותחושה של דחיפות וחוסר סבלנות. הם במתח עשייה מתמשך וריצה מטורפת בחיים שגורמת אצלם ללחץ דם גבוה, מיגרנות ורמת סטרס גופני גבוה. טיפוס אישיות זה נוטה להזניח תזונה נכונה ופעילות גופנית, לעשן ולשתות כדי להרגע ולהנות.
אישיות טיפוס D – נוטים לרגשות שליליים מתמשכים של דאגה וחרדה, עגמומיות, פסימיות ומצבי רוח ירודים, אבל מפנימים רגשות אילו בגופם, לא בוכים ומתקשים להביע עצב וכעס. הם מסתגרים ונוטים לבדידות חברתית. כתוצאה מאלו, מתפתחת רמת לחץ גבוהה בתוך גופם. ההתמודות שלהם היא בעיקר על ידי הדחקת הרגשות ונסיון לפצות על ידי עישון, אלכוהול ואכילת יתר.
המפתח לטיפול אפקטיבי בבעיות לב צריך להיות האדם ולא רק המחלה. סתימה של עורקים וסמפטומים נלווים הם הזמנה לקחת אחריות על בריאותינו ולטפל בגורמים להתפתחות המחלה שקשורים לאורח חיים ולהקדים תרופה למכה.
בטיפול בבעיות לב יש התייחס לגוף ולנפש, לרפא ולחזק את שני המימדים. בד בבד עם טיפול והדרכה רפואית ותזונתית ללב הפיסי, יש לחזק ולרפא גם את הלב הרגשי.
בעבודתי עם אנשים עם בעיות לב, אני מוצא שבמקרים רבים, המטופל לא יודע איך להביע רגשות ולשחרר לחצים, אשר הולכים ומצטברים בגוף ללא מוצא החוצה. אנרגיה לכודה זו יוצרת לחצים נפשיים, בעיות ביניאישיות ויכולה ליצור לחץ פיסי בבית החזה והדיאפרגמה וגם לגרום לעליה ברמת הורמון הקורטיזול בגוף.
עפ"י הרפואה הסינית הלב אחראי על אנרגיית השמחה ודרכו אנו חווים אהבה ומאפשרים נתינה וקבלה. כשיש חסימה רגשית בלב, חרדה, דכאון, מחשבות שליליות ,קשה להיות פתוח לריפוי, לקבלה, וחוויית אהבה וחמלה שמעוררים את מגנגוני הריפוי הפיסיים באופן טבעי. לאנשים שעברו אירוע לב, ניתוח מעקפים, או צינתור יש שכיחות גבוהה לפתח חרדות ,דכאון ותגובות טראומטיות לאחר האירוע ויש פגיעה בשמחת החיים. אני מעודד את מטופלי לגלות מחדש את חדוות החיים – כלומר, ליהנות מהדברים שהופכים את חיי היומיום למענגים ובעלי משמעות. במילים אחרות לפתח איכות חיים. "האושר הוא תמריץ טוב יותר מהפחד".
בטיפול פסיכולוגי לשיפור בריאות הלב אני עוזר למטופל להתחבר אל ליבו הרגשי, לזהות את המועקות והלחצים שהוא אוגר ולמצוא דרכים בריאות לשחררם מן המערכת. טיפול אנרגטי משולב עם שיחה עוזר למטופל להפתח אל עצמו ואל אחרים, לקירבה ואינטימיות ולאפשר שלווה ואושר פנימי – מה שנקרא תיקון לב.
השינויים הנדרשים כדי לחזק את בריאות הלב נמצאים בהישג ידינו. מטופלים שבחרו לעשות את השינוי באורחות החיים הפיסיים והנפשיים מדווחים על נסיגה בבעיות לב וכלי דם ושיפור משמעותי ברמת בריאותם ועם זאת מגיע בונוס ענק של- שמחת הלב.