אקזמה, פסאורסיס, אקנה; סיבות רגשיות לבעיות עור

אקזמה, פסאורסיס, אקנה; סיבות רגשיות לבעיות עור

סובל מאקזמה, פסאורסיס, אקנה. סיבות רגשיות לבעיות עור

דר. אורי קניג, אוקטובר 2012

מי שסובל מבעיות עור מכיר את הלחץ, התסכול והסבל המתלווים לבעיות עור. זה מגרד וכואב, זה מביך ומבייש ויש תחושת ייאוש וחוסר אונים בצל הנסיונות להיפטר מבעיות העור המעצבנות שחוזרות ונשנות. מה שלא מנסים, דיאטות והימנעות ממזונות, מישחות כאלה ואחרות, תחליבים וסבונים מיוחדים ולעיתים תרופות סטרואידים ואנטיביוטיקות, לפעמים בעיות העור פשוט מתנחלות בעורנו. גם כשנדמה שהנה זה עבר…. פתאום סמפטומים יכולים להחריף.
התייחסות לאספקט הסימפטומטי של בעיות עור בלבד, ברוב המקרים אינו מספק על מנת לפתור את הבעייה לחלוטין. במקרה הטוב, זה עוזר לשמור את הסימפטומים על אש קטנה ולמנוע התפרצויות והתפתחות דלקות חריפות.
העור מגיב לזיהום מן אוויר, לרעלנים ואלרגיות במזון ובסביבה, לקרינה מוגברת ובעיקר ללחץ נפשי מתמשך. באופן כללי, על מנת לשמור על בריאות אופטימלית של העור עלינו לטפח ולשמור עליו.
העור הוא ראי לאיזון הפנימי שלנו, ובעיות עור מתריעות על חוסר איזון הדורש התייחסות. עלינו לשמור על אכילה בריאה ומאוזנת, לחשוף את העור לשמש באופן מבוקר וכמובן לנקות ולהזין אותו במים ולחות ולבדוק את מערכת הלחצים הנפשיים.
אנחנו לא נוטים לחשוב על העור בתור איבר אבל, העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו
והכי רגיש. באמצעותו אנחנו חווים ומגיבים לסביבה. העור מכיל ריכוז גבוה של קצות עצבים שעוטפים איברים ורקמות פנימיים והוא מגיב לשינויים ומשפיע על פעילויות פיסיולוגיות באופן מהיר.
העור הוא גם הגבול ביננו לבין הסביבה. אנשים שמתקשים להציב גבולות לאחרים, לומר “לא”, להביע ולשחרר רגשות, מפתחים לחץ נפשי שאין לו דרך להשתחרר. דפוס זה גורם לגירוי יתר במערכת העצבים ומערכת החיסון, אשר מגרים היווצרות סימפטומים בעור.
איך לחץ, רגשות קשים, חרדה ומתח מגרים את העור?
במצבי לחץ יש הרבה “אקשן” מתחת לפני השטח. גופנו מפריש את הורמון הקורטיזול, גורם לחוסר איזון הורמונלי וזה מגביר את ייצור השומן בעור וגורם גם לעיבוי שערות. זהו מתכון בטוח לפצעי אקנה ושיעור יתר בפנים. בנוסף, קצות העצבים בעור מפרישים בשעת לחץ נוירופפטידים, כימיקלים טבעיים היוצרים אדמומיות, גירוד ודלקתיות בעור. התוצאה, סימפטומים אופיינים של אקזמה.
גם מערכת החיסון המופעלת באופן מוגבר במצב לחץ נפשי משפיעה על בריאות העור. הגוף מגביר יצור תאים מתקיפי דלקת ואלו גורמים לעור להיות יבש וקשקשי. ואם זה לא מספיק, במצב לחץ כלי הדם המרובים ברקמת העור מתכווצים ומשווים לעור מראה דהוי וחיוור או שהם מתרחבים מאד וגורמים לעור להתאדם, להזיע ויוצרים גלי חום. תופעות אלו מוכרת לאילו הסובלים מפסאורסיס ורוזציה.
מצבי לחץ יכולים לגרום גם להתפרצות ווירוסים שנמצאים בגוף במצב רדום. שינגלס, הרפס ופצעי קור מתפרצים בעקבות מתח נפשי וחרדה, בעיקר כשמנסים להתעלם מהם.
החיים עם בעיות עור לא קלים: הסמפטומים קשים לשאת, גירודים, נפיחויות, דלקות, מגבירים את תגובת הלחץ ועמם מתלווה פגיעה בבטחון הגופני, מבוכה, רחמים עצמיים והתרחקות חברתית שיכולה לגרום להתפתחות דיכאון.
טיפול ברפואת גוף נפש מציע פתרונות לבעיות עור על ידי התייחסות למכלול הסיבות המוציאות את הגוף מאיזון וגורמות להיווצרות בעיות העור מלכתחילה. מחקרים עכשוויים בתחום רפואת העור, מוצאים קשר חזק בין פעילות המוח והעור, לחץ נפשי והשפעותיו על הגוף. לכן, טוען דר. אורי קניג, שכשהעור שלנו כואב וסובל, הוא זקוק לפסיכולוג. איזון נפשי מאפשר איזון גופני. שחרור הרגשות המגרים את יצירת הסימפטומים ופיתוח התמודדות רגשית בריאה, מאפשרים לעור להחלים באופן טבעי ולחזור למצב בריא ונורמלי.
ד”ר קניג עוזר למטופליו הסובלים מבעיות עור בעזרת תהליך ביופיבק של הגוף (מבחן שרירים). התהליך ממוקד ומדוייק ומאפשר איתור המערכות הפיזיות והרגשיות שיצאו מכלל איזון.
שחרור רגשות רק על ידי טיפול שיחתי הוא מוגבל בהשגת תוצאות ממשיות לריפוי העור. הייחוד של טיפול אייפק הוא היכולת שלו לשחרר את הלחצים, ברמה הגופנית וברמה הפסיכולוגית על ידי שילוב של שיחה, תוך שחרור מתחים ולחצים ברמה הגופנית.
השפעת הטיפול על בעיות עור, יכולה להיות חזקה ומיידית. מניסיונו המצטבר של דר. קניג בבעיות עור שונות, הוא נוכח פעמים רבות בשינויים פיזיולוגיים שהתרחשו במהלך הפגישה הטיפולית ו/או לאחריה, תופעות כמו גירודים, אדמומיות ודלקות שהחלו להחלים במהירות.
למשל, תינוקת בת שנה שסבלה מכתמי אדמומית גדולים בכל גופה הובאה על ידי אמה לטיפול אצל דר. קניג לאחר שטיפולים דרמטולוגיים לא עזרו כלל. בתהליך האיבחון בשיטת אייפק, הסתבר שאימה שתפקדה כאם חד הורית ,ננטשה על ידי האב הביולוגי לאחר לידת התינוקת. הרגשת הנטישה והפגיעה הרגשית של האם היו מאד חזקות אך היא עצרה את ריגשותיה בתוכה, כדי להגן על ביתה ולא לחשוף אותה לכאבה הנפשי. האיבחון בטיפול אייפק מצא שהתינוקת הגיבה לכאב הנפשי של האם בתגובת לחץ בגופה, וכתוצאה מכך, מערכת העצבים של התינוקת יצאה מאיזון וגרמה להיווצרות כתמים על העור. הגילוי היה מדהים. תוך כדי התהליך הטיפולי בתינוקת, הכתמים נעלמו לחלוטין מכל הגוף ולא חזרו יותר.
ילדים ומתבגרים נוטים לפתח בעיות עור שקשורות למצבים פסיכולוגיים של לחץ וקושי לבטא רגשות. ילדה בת 13 סבלה במשך שנתיים מאקזמה שהתבטאה בפריחות דלקתיות בזרועות הידיים ומאחורי הברכיים (תופעה הנקראת גם אסטמה של העור כשהיא מלווה בקשיי נשימה). טיפולים במישחות איפשרו הקלה זמנית אבל הילדה סבלה מהחרפת סמפטומים לא צפויה מידי כמה שבועות. היא פיתחה נטייה להדחיק את הכעס והפגיעה שלה מההתגרות הבלתי פוסקת של אחיה בה. היא התקשתה להיות אסרטיבית ולהציב לאחיה גבולות. מערכת הביופידבק של גופה גילתה חסימות אלו, ובתהליך הטיפול החלה לפתח את יכולת האסרטיביות שלה להגן על עצמה ובמקביל פיתחה ערוצים בריאים לבטא רגשות בזמני לחץ. ככל שהביטחון העצמי שלה התחזק במהלך הטיפול, כך האקזמה הלכה ופחתה עד לנסיגה מוחלטת.
ישנם מקרים שבהם מתפתחות בעיות עור ביחד עם אלרגיות, קשיי נשימה ובעיות עיכול. לדוגמא, בחור בן 25 פנה לטיפול אייפק עם כפות ידיים ורגליים מודלקות עד זוב דם. איבחון ביופידבק גילה רגישויות ואלרגיות למזונות ספציפיים שגרמו לפריחות בעור. בנוסף, הסתבר שהוא נושם באופן לקוי וזה השפיע על חוסר בחמצן באיזורים הפגועים ומנע התחדשות והבראה של תאי העור הפגועים. האלרגיות והרגישויות הגופניות של הבחור התפתחו עקב לחצים וכעסים מודחקים שהרגיש במקום עבודתו והתעלם מהם. בעיות בעור, אלרגיות, קשיי עיכול ונשימה, הם אמנם מצבים גופניים אך לרוב הם קשורים לתגובות לחץ פסיכולוגיות המפעילות תהליכים פיזיולוגיים של מחלה.
התגלית של הבחור שמצב העור שלו קשור לאופן ההתמודדות הרגשית שלו, הפכה לו לעזר. באופן לא מפתיע, כאשר החל להציג גבולות למעבידו ולדרוש התיחסות מכבדת ותגמול להשגיו, העור החל להחלים. אימון לנשימה מבריאה עזר לו להגביר את רמת החימצון וחילוף החומרים בגוף ובאופן הדרגתי קשיי העיכול והאלרגיות פחתו עד שנעלמו לחלוטין. כשאנחנו בלחץ, העור הוא המקום הראשון שהלחץ נראה עליו. לעומת זאת, כשמרגישים טוב, גם העור נראה טוב.
מטופלים הפונים מרופא אלרגולוג אחד לרופא עור אחר בתקווה למשחה או תרופה שישפרו את מצבם, מתייאשים כשהבעיה לא נפתרת. לאור כל מה שנכתב עד כה במאמר זה לא מפתיע; העור זועק לעזרה והתייחסות פסיכולוגית מתחת לפני העור ורק כאשר זעקה זו תקבל את תשומת הלב הטיפולית הראוייה, יתאפשר תהליך ריפוי טבעי של בעיית העור.