לצאת מדיכאון וחרדה לפני ואחרי לידה – הדרך למעלה !
חלק שני משני חלקים

אוקטובר 2013 – שבועון "שבוע ישראלי" בלוס אנג'לס
דליה קניג, M.A.

לא משנה מה עוצמת הדיכאון או החרדה שאת מרגישה, אל תבהלי, דיכאון וחרדה אחר לידה הם תופעה אמיתית, את לא היחידה שזה קורה לה!
כ- 10% מהנשים שיולדות סובלת מדיכאון קליני, מאובחן או לא מאובחן. כדי לשנות את מצבך את חייבת להכיר בקיומו וזה יוביל אותך לקבל את ההכוונה והעזרה המתאימים, להחלים ולחזור להרגיש ולתפקד טוב.
דיכאון וחרדה אחר לידה זה לא שגעון פתאומי, זהו מצב של חוסר איזון חריף שיכול לשבש את יכולת התפקוד בכל הרמות, הפיסית, הרגשית וגם בקשר עם התינוק והסביבה. מה שלא מרפאים נוטה לחזור. הסיבות שגרמו לדיכאון לא תעלמנה אם לא תכירי אותן, תכירי בהן, ותרפאי אותן.
ישנו קשר גומלין בין תגובות הגוף, המצב הפסיכולוגי והמצב הבינאישי והחברתי. לכן, בטיפול נכון צריך להתייחס לכל המישורים.

חיזוק ואיזון פסיכולוגי – טיפול ממוקד מיועד לפזר את מסך הדיכאון והחרדה, הערפל והבלבול בו את נמצאת. לעזור לך לזהות את האספקטים שצריך לאזן, ועם כלים ותמיכה, להתחבר מחדש לעצמך, לתינוק ולחייך החדשים. הנושאים החשובים בעיני להתמקד בהם:
• לשנות דפוסי מחשבה שליליים ואמונות מגבילות שיאפשרו לך לחוות את האימהות באופן חיובי
• לזרום ללא צורך בשליטה – ללמוד לקבל את המציאות עם העליות והירידות , לדעת ליפול ולקום ולוותר על הצורך בשלמות (פרפקציוניזם)
• לפתור משקעים לא פתורים מילדות (נטישה, אובדן, הזנחה) המשפיעים על חוויית האימהות
• להתחבר חזרה לעצמי – להרגיש רגשות מחדש, לצאת מקהות החושים, מהניתוק והריקנות ולהגביר את אנרגית החיים והחדווה.
• להתחבר לתינוק בקצב שלך, ללא אשמה וללא פחד
• להשתחרר מחוויות טראומטיות הקשורות להריון, לידה, הפלות שגורמות לסיוטים, זכרונות קשים ופחדים שממשיכים לעבור בראש ולא מרפים
• לשחרר חרדות – ללמוד להרפות, לסמוך, להרגע ולחיות בהווה ולא "בסרטים"
• למצוא את הזהות האימהית – מציאת האיזון הנכון עבורך בין זהות עצמית, ואימהות בריאה

חיזוק המערכת הבינזוגית והתמיכה החברתית

בהחלמה מדיכאון אחרי לידה, לבן הזוג וגם לסביבה יש תפקיד מחזק ותומך. בן זוג המקבל בהבנה וללא ביקורת את המצב, מציע הקשבה, עידוד ועזרה במשימות שהאישה לא ליכולה לבצע – זו ברכה. אבל, כשהבעל נושא בכל הנטל לבדו, דואג לצורכי אשתו, התינוק וילדים אחרים אם יש, זה יכול להיות משא כבד גם עבורו, פיסית ונפשית. אובדן האינטימיות הבינזוגית מגביר את הסטרס ביחסים ויכול לעורר כעסים ורגשי אשמה אצל בני הזוג. תמיכה ועזרה של משפחה וחברים יכולים להיות קריטיים במצבים שכאלה ולפעמים, צריך לשקול שכירת עזרה בבית שתקל על כולם עד שהאם תחלים. תמיכה רגשית וייעוץ משפחתי יכולים לעזור בהתמודדות עם מתחים ומשברים בדרך להחלמה .
אל תחששי מסטיגמה, ובשעת משבר השתמשי בכל מה שיוכל לעזור לך .

חיזוק ואיזון הגוף – נפש בריאה בגוף בריא

• תזונה – יש להגביר את כמות החלבונים ולהימנע מאכילת יתר של מתוקים ופחממות ריקות. זה יעזור לך לשמור על רמת אנרגיה גבוהה ורמת סוכר יציבה בדם. הוסיפי לתזונה היומיומית שלך תוספי מזון עשירים באומגה 3, להגברת רמת הסרוטונין והדופמין במוח, ויטמין D ופורמולות נוספות מחזקות על פי המלצת מרפא מקצועי
• שינה – שינה רציפה בלילה חיונית להתאוששות הגוף. בלילה יש התחדשות של תאים, החלמה, וויסות של מערכות ובעיקר של מערכת העצבים
• פעילות גופנית – תנועה מגבירה את המטבוליזם ורמת האנרגיה הכללית
• איזון הורמונלי של בלוטת התריס – חוסר איזון של בלוטת התריס יכול במקרים רבים להוביל לתופעות של דיכאון
• טיפול תרופתי בדיכאון (אפשרי) – תרופות אנטי-דכאוניות או צמחי מרפא שעוזרים להפחית את עוצמת הסמפטומים של הדיכאון, בשילוב עם טיפול שיחתי

דיכאון וחרדה בטיפולי פוריות

כיום, יותר ויותר נשים עוברות טיפולי פוריות. זהו תהליך אינטנסיבי, מלווה במתח רב וציפייה ולא תמיד זה מצליח בניסיון הראשון. נשים שעוברות את התהליך מתמודדות עם חוסר וודאות ונסיונות שלא הצליחו, אובדנים והפלות, תחושות אכזבה ועצב, ייאוש ופחדים וירידה בדימוי העצמי. כשהתחושות מצטברות ומעיקות, זה מגביר את הסיכון לפתח דיכאון ודפוסי חרדה.
אפשר להבין את המצוקה הנפשית שאישה עוברת במהלך תהליכי ההפרייה. זה יכול לדלדל ולעייף את כוחות הנפש הנחוצים להתמודדות עם הטיפולים והמשברים לאורך הדרך.
במצבים של דיכאון וחרדה, ליווי ותמיכה על ידי פסיכולוג, עוזרים להתחזק , לחדש כוחות ולפתח גישת התייחסות בונה לטיפולים.

כוחו של טיפול

לאילו שלא חוו דיכאון אחרי לידה, התופעה יכולה להראות מוזרה ולא הגיונית, אבל לכל דיכאון אחר לידה יש את הנסיבות הייחודיות שלו. לאילו שחוות את הדיכאון והחרדה, לעיתים קרובות קשה לתאר ולשתף את הסביבה במה שעובר עליהן.
בטיפול פסיכולוגי חם ותומך, תוכלי למצוא מקום בטוח להיפתח באופן דיסקרטי, לקבל הבנה עמוקה של הקשיים והחוויות שלך ולרכוש כלים אפקטיביים לצאת מן הדיכאון.
אני מציעה לנשים הפונות אלי, תמיכה, הבנה, מיקוד, הכוונה וכלים לטיפול בקשיים, וזה בשילוב עם תהליכי הרפייה, דימיון מודרך ואיזון אנרגטי המרגיעים ועוזרים מאד לשחרר חסימות רגשיות כמו פחד, כעס ואמונות שליליות. שיחרור האנרגיה השלילית מן המערכת, מאפשר להזרים אנרגיה חיונית שבוראת כוחות מחודשים, להתמודדות ולהתחברות מחדש לעצמך.
נשים שעברות חוויות דיכאון לפני או אחרי לידה עומדות בפני ברירה לשקוע או לבחור בדרך שתרומם אותן למעלה. אילו שהחלימו מדיכאון אחרי לידה בהצלחה מעידות שהשתמשו בתקופה כמנוף לגילוי עצמי, ריפוי צמיחה והתחדשות ויחד עם מנת הסבל שעברו, הן למדו שיעורים חשובים לעצמן שעזרו להן לא רק לצאת מהמשבר ולהרגיש טוב אלא, להתחזק ולהתעצם כנשים וכאימהות.
אני מזמינה אותך לבחור בדרך למעלה!