דיכאון וחרדה אחרי לידה – בעייה או משבר קטן וחולף?
חלק א' מתוך שני חלקים

ספטמבר 2013 – שבועון "שבוע ישראלי" בלוס אנג'לס
דליה קניג, M.A.

גדלנו להאמין שאמא אמורה להיות שמחה עם לידת תינוקה, לאהוב אותו מהרגע הראשון לטפל בו בטבעיות ופשוט להיות מאושרת, אבלהאמת היא שלהיות אמא זה לא בא תמיד בקלות.
הריון ולידה הם תהליך המלווה בהתלהבות ,שמחה וציפיה אך בו זמנית גם מהול ברמות שונות של חרדה, בלבול לעיתים אפילו בדיכאון.
אחרי הכל, להביא תינוק לעולם, זה מהפך שכמה שחושבים שמוכנים אליו, הוא משנה את החיים מקצה לקצה בתחומים רבים ולפעמים באופן לא צפוי. כל כך הרבה שינויים מתרחשים אצל האם לאחר הלידה : בגוף, ברגשות, בקצב החיים ובסדר היום, בסדרי העדיפויות. ומה אם ה"אני" והחופש האישי? זוגיות ? הטיפול בתינוק והתמודדות עם צרכיו הבלתי פוסקים, חוסר השליטה, השיפוט העצמי ? ומה עם הגוף שהיה לי לפני ההריון? מיניות? האם אחזור לעצמי?
תקופת ההסתגלות הראשונית לאימהות נקראת "בלוז האימהות" .זה נמשך בדרך כלל בין שבוע לnודש ובמהלך התקופה הגוף עובר הסתגלות הורמונלית שלאחר הלידה. זה מלווה בהתפרצויות בכי לא מוסברות, מצבי רוח משתנים וטלטלות רגשיות, קשיים בתיאבון ובשינה ועוד. יש כאבים, עייפות גופנית ותשישות לאחר המאמץ של ההריון והלידה אבל כל אלה מתאזנים באופן הדרגתי במהלך החודש הראשון וחולפים.
ההתרגשות, המתח וחוסר הוודאות שהיו במהלך ההריון והלידה מסתיימים בפורקן רגשי והקלה, אבל לא לכולן. יש נשים שממשיכות להרגיש תחושות קשות חודשים וחוות משבר נפשי קשה וקושי לתפקד לפעמים בלי שמץ של מושג שבעצם הן סובלות מדיכאון אחר לידה.
איך אפשר לזהות תסמיניים של דיכאון אחרי לידה? סימפטומים אופייניים הם:
• תחושת חוסר אונים וביטחון עצמי ירוד של האם, שמרגישה שאינה מסוגלת להתמודד עם הטיפול בתינוק.
• חוסר עניין של האם בתינוק, ניתוק רגשי עד כדי רובוטיות.
• התקפי חרדה הקשורים בפחד מפגיעה בבטיחות התינוק ובטיפול בו.
• הפרעות כפייתיות (כמו ניקיון מוגזם וסטריליזציה של סביבת התינוק(.
• קשיי נשימה, סחרחורות, מחשבות טורדניות.
• מצב רוח ירוד ואובדן עניין בפעילויות שקודם לכן היו מהנות.
• עייפות מתמשכת קשיי שינה ושינויים בתיאבון
• תחושות אשמה, חידלון וחוסר ערך עצמי
• מצבי רוח קיצוניים, ייאוש, בדידות וחוסר תקווה
לעיתים יכולות להופיע גם מחשבות על פגיעה עצמית או בתינוק. אם זה קורה זהו אור אדום שמאותת על דיכאון חמור וצריך לטפל בו מיידית.
רוב הנשים שעוברות, משבר אחרי לידה, לא מדברות על הנושא בפתיחות למרות שאמא אחת מתוך כל עשר אימהות מממשיכה להאבק בתחושות חרדה ו/או דכאון גם אחרי שהחודש הראשון חולף. התחושות יכולות להימשך למשך חודשים רבים ולהחמיר ללא טיפול מקצועי. דיכאון אחר לידה מתמשך הוא לא משבר קטן שחולף!
שחקניות מפורסמות כמו ברוק שילדס ואמנדה פיט ניצלו את הבמה וכלי התקשורת ושיתפו את העולם לגבי דיכאון אחר לידה מהן סבלו. הן רצו להעלות לדיון את הנושא שנשים רבות עדיין נבוכות להודות בקיומו. השחקנית הזוהרת גוונט פלטרו שיתפה את התקשורת בכך שסבלה מדיכאון לאחר לידה עם הולדת בנה. היא אובחנה חמישה חודשים אחרי הלידה, אחרי שבעלה הרגיש שמשהו לא בסדר איתה.
"ציפיתי לחוויה מאושרת ואופורית שהייתה לי עם לידת בתי הבכורה אפל שנתיים קודם לכן. במקום זה נאלצתי להתמודד עם אחד הפרקים החשוכים והכואבים בחיי. הייתי כבויה והתנהלתי כמו רובוטית. לא הייתי מחוברת לילדיי בכלל.. במשך חמישה חודשים סבלתי מדיכאון אחרי לידה, ולא היה לי מושג שזה מה שקורה לי. מאז אני לא מפסיקה לשמוע חוויות של נשים שעברו דברים דומים, ולכן זה חשוב בעיני לדבר על כך בפתיחות ולהציע תמיכה ונחמה.
דיכאון אחרי לידה פוגע לא רק באם, הוא משפיע על החיבור הרגשי עם התינוק ויכול לעכב את התפתחותו הרגשית והקוגניטיבית. גם היחסים עם בן הזוג יוצאים מאיזון וזה גורם לסטרס ומשברים בזוגיות ובמשפחה. תתפלאו אבות חשופים לסיכון ללקות בדיכאון אחרי לידת התינוק בעיקר על רקע קושי להסתגלות למציאות החדשה ,חוסר מוכנות ובשלות נפשית לתפקד כהורה.
דיכאון אחרי לידה פוגע בכל הסקאלה החברתית. נשים קרייריסטיות וכאלה שנשארו לטפל בילדיהן, נשים עשירות ואלה שהן מעוטות יכולת, נשים חד הוריות או נשואות, נשים שחוו בעיות וקונפליקטים בנישואים, נשים שהמערכת הזוגית שלהן איתנה ואפילו אמהות מאמצות. הסיבות להתפרצות דיכאון אחרי לידה שונות מאישה לאישה ושונות גם בחריפותן. יש נשים שמתקשות לתפקד עם הדיכאון ואחרות ממשיכות לתפקד אך סובלות בבדידות את כאבן.
לצערי הרב, מקרי דיכאון רבים אינם מאובחנים. נשים פוחדות לפנות לעזרה, חוששות מהסטיגמה, מהשיפוט החברתי "מה יגידו עלי" ואז הן מסתירות את מצבן מרוב בושה ובלבול. הן משכנעות את עצמן שהן אימהות רעות ועצלניות וחסרות איכפתיות אך כל זה לא נכון; ישנה אמת אחרת. גם הסביבה, בני משפחה וחברים לא תמיד מודעים לתופעה של דיכאון אחרי לידה ולעיתים מתקשים להאמין שאכן זה קורה לאישה שעד כה הרגישה טוב ותיפקדה מצויין.
עינת (שם בדוי) הגיעה אלי לאחר שהגננת של בנה הרגישה את מצוקתה ועודדה אותה לפנות לאיבחון מצבה. היא תארה את החוויה שלה כך: "זה כמו להיות ברכבת הרים שלא עוצרת, בחוסר שליטה, רגשות קשים והתמודדות עם הישררדות יומיומית".
אם את אמא שמזדהה עם החוויות שתוארו במאמר זה ומרגישה מצוקה הולכת וגוברת, חשוב שתדעי שאפשר לטפל בזה עכשיו. מצאי את הכוח והאומץ לפנות לעזרה – הכדור בידך לשנות את מצבך לטובה ומהר. המעבר לתפקיד האימהות, הוא אחד השינויים הגדולים בחיי אישה, ועל כל אחת לאפשר לעצמה למצוא את דרכה אל האימהות בקצב שלה בהתאם לאישיותה הייחודית. כאישה, אם ופסיכותרפיסטית אני לא נוטה להתייחס למצבים של דיכאון אחרי לידה כפתולוגיה או הפרעה נפשית אלא משבר מתמשך המאופיין בחוסר איזון בגוף ונפש. כל אישה היא הוויה בפני עצמה, עולם ומלואו עם נסיבות אישיות היחודיות לה ועליה למצוא את האיזון הפנימי והחיצוני המתאים לה, לרכוש כלים וביטחון ולמצוא את האימהות הנכונה שלה.
חלק ב' של המאמר יעסוק בדרך ליציאה מחושך לאור – איך להחלים מדיכאון אחרי לידה.