אורית בארי – דרך הטבע – 1 לנובמבר 2001

שיטת אייפק מנסה לפתור בעיות כמו אלרגיות, רגישויות שונות ותסבוכות רגשיות בעזרת “מבחן השרירים”, המבוסס על ההנחה שהגוף שלנו זוכר דברים שאנחנו שכחנו מזמן. השיטה, המשלבת את עקרונות הרפואה הסינית עם טיפול נפשי והומיאופתי מציעה פתרונות גם לעוברים.

אם כבר השלמתם עם העובדה שעד סוף ימיכם תצטרכו לסבול מאלרגיות, מבעיות נשימה, מבעיות עור, ממערכת עיכול חולנית או מבעיות נפשיות, כדאי שתחשבו שוב. אייפק (ipec) שיטת טיפול הוליסטית שאינה כוללת שימוש בתרופות ומסתמכת על שיטות אבחנה מיוחדות במינן, מציעה פתרון לסוגים רבים של בעיות, בתחום הפיזי והנפשי כאחד.
השיטה מתבססת על תגליותיה של דווי נמבודריפאד, ד”ר לתזונה ומומחית לכירופרקטיקה ולרפואה סינית, שמצאה דרך לטפל באלרגיות עד להיעלמותן המוחלטת, תוך שימוש במגע ובנקודות לחיצה (אקופונקטורה), כשהמטופל מחזיק בידו את החומר שאליו הוא אלרגי.
ד”ר אורי קניג, פסיכולוג קליני החי בקליפורניה התוודע לשיטת נמבודריפאד וחיפש דרכים לשלב בה פסיכולוגיה. התוצאה הייתה שיטת אייפק (Integrated Physio Emotional Cleaning, ובעברית: ניקוי משולב של גוף ונפש), שמטפלת גם בבעיות רגשיות ונפשיות ולא רק ברגישויות של הגוף. בניגוד לשיטת נמבודריפאד, שבה אפשר לטפל בכל פעם רק בגורם אלרגני אחד, בשיטת אייפק ניתן לטפל בכמה רגישויות בבת אחת.
בדומה לתפיסה של הרפואה הסינית, אייפק רואה את האדם כמערכת שבה קיימת זרימה מתמדת של אנרגיה, הנקראת צ´י. גם המטפלים בשיטת אייפק מתייחסים בכובד ראש למערכת המרידיאנים, אותם ערוצים שבהם זורמת אנרגיית החיים, וגם הם מייחסים את רוב הבעיות לחסימות באותה מערכת.

איך נוצרת אלרגיה
על פי השיטה, תופעות של רגישות יתר מתרחשות כשחומר שאנחנו אלרגיים אליו יוצר חסימה במרידיאנים. חסימה כזאת גורמת להפרת האיזון בגוף, וכשהיא קיימת לאורך זמן, היא מחלישה אותנו. במהלך הטיפול משתמשים בנקודות הדיוק הסיניות כדי לפתוח את החסימות ולחזק את האיברים הפנימיים, ובו בזמן חושפים את המטופל למגע עם החומר האלרגני. בדרך כלל, טיפול אחד מפסיק כדי שהגוף יקבל את החומר בלי לפתח תופעות לוואי.
עדי שאנן, מאסטר ברפואה סינית, השתלם אצל ד”ר קניג בארה”ב והביא את השיטה לארץ, “רגישות או אלרגיה מוגדרות על ידינו כמצב שבו הגוף מגיב בצורה מוגזמת או מיותר למפגש עם גורמים פיזיים או רגשיים”, מסביר שאנן. “אלה יכולים להיות חומרים שונים שנמצאים, בסביבתנו, כמו מזון, בעלי חיים, כימיקלים, אבק, צמחים וחומרים שהגוף עצמו מייצר, אבל גם רגש, מחשבה ואפילו אנשים”.
לפי שאנן, לרגישויות הללו יש שלוש סיבות עיקריות. ” רוב האלרגיות והרגישויות נוצרות על רקע רגשי”, הוא מסביר. “קחו לדוגמה ילד שאוכל קורנפלקס בחלב ולידו מתרחשת סיטואציה שלילית, כמו ריב של ההורים או בשורה רעה. הילד נכנס למצוקה, והמוח שלו מקשר אותה אוטומטית עם החלב ומקדד את החומר כגורם מזיק. מאותו יום גופו יגיב לחלב ברגישות או יפתח אליו אלרגיה מלאה”.
הסיבה השנייה לרגישויות היא גנטית ועוברת אלינו בתורשה מאחד ההורים או משניהם, והשלישית מופיעה על רגע של חשיפת יתר לחומרים מסוימים. אם, למשל, אכלנו כמו גדולה מדי של פרי מסוים או של מזון מקולקל, הגוף יפרש זאת כהתקפה שהוא צריך להתגונן מפניה, מה שיתבטא באלרגיה שתופיע ברגע שניחשף שוב לאותם חומרים.

אבחון בעזרת “מבחן השרירים”
כדי לטפל באלרגיות וברגישויות צריך קודם כל לדעת אילו חומרים או מצבים נפשיים מביאים להתפתחותן. שיטת האבחון שבה משתמשים המטפלים באייפק נקראת קינסיולוגיה או “מבחן השרירים”. שאנן מושיב אותי ומניח בידי השמאלית מבחנה עם תמצית של חומר החשוד כמעורר אלרגיה. אני מושיטה את ידי הימנית קדימה בגובה הכתף, ושאנן לוחץ עליה. אם היא נשארת באוויר, סימן שאין רגישות לחומר, אבל אם היא צונחת מטה זה מעיד על בעיה.
המבחנה שביד שמאל מכילה בכל פעם חומר שונה, וברוב הפעמים ידי הימנית נשארת באוויר, עד שלפתע היא צונחת. אנחנו בודקים את התווית של המבחנה ומגלים שהיא מכילה בצל, ירק שאילו אני אלרגית מגיל עשר. תופעה דומה מתרחשת כשאנחנו מגיעים לשוקולד, שתמיד מצליח לגרום לי צרבת.
אבחון של בעיות נפשיות בעזרת קינסיולוגיה נעשה בעזרת משפטים חיוביים שהמטופל צריך לומר או לכתוב על פיסת נייר, כמו “אני רוצה לחיות” או “אני בסדר עם עצמי למרות היחס של בן/בת זוגי”. ושוב, כשהזרוע נופלת, סימן שיש בעיה. האבחון באייפק כולל גם מילוי שאלונים הקשורים לעבר, ליחסים עם הסביבה, לחומרים שאתם אנו באים במגע ועוד. המטרה היא לקשר בין סימפטומים לגורמים, וקודם כל להבין מה גורם לאותם רגישויות. דרך נוספת להשתמש במבחן השרירים היא ע”י הצגת שאלות שהתשובה עליהן היא “כן” או “לא”. אם היד חזקה התשובה היא חיובית, אם היא נחלשת התשובה שלילית.

מה הקשר בין התנהגות השרירים לאלרגיות או למצוקות נפשיות?
שאנן: “המוח האנושי הוא מכונה מופלאה שקולטת כמויות אין סופיות של מידע, ומאכסנת אותו בזיכרון המודע או התת מודע. בניגוד לזיכרון המודע שמדחיק את הדברים הלא נעימים ומיפה את ההיסטוריה, הזיכרון התת מודע, שנשמר ברמת התא, אינו סלקטיבי. דברים שנשמרים בזיכרון הפנימי מילדות יכולים להשפיע על מהלך חיינו גם אם כבר מזמן “שכחנו” אותם. ההנחה הבסיסית שלנו היא שהשרירים מושפעים מדברים שאתם אנחנו באים במגע, ומבחן השרירים מאפשר לנו להגיע ישירות אל התת מודע ולקבל ממנו מידע מדויק”.

איך אנשים מגיבים למבחן השרירים?
“במקרים רבים הם מגיבים בכעס או בביטול ממש כפי שאני הגבתי בפעם הראשונה. במשך שנה שלמה התנגדתי לתוצאות המבחן עד שנוכחתי כי השיטה פשוט עובדת, אז הלכתי ללמוד אותה והיא השתלטה לי על החיים. היום אני מבצע מבחן שרירים לגביי חלק מההחלטות שאני צריך לעשות. כך בחרתי את הגן שאליו הולכים ילדיי ואפילו את שמותיהם, כשהם עדיין היו ברחם אמם.”

ביצוע “ניקוי רגשי/פיזי”
כל ההחלטות הקשורות לטיפול באייפק, כמו באיזו בעיה לטפל קודם, ובאיזו טכניקה וכמה זמן יארך כל טיפול, נעשות ע”פ מבחן השרירים. “הגוף יודע בעצמו מה נכון לכל יום ולכל שלב בטיפול, והוא שנותן את התשובות לכל השאלות”, אומר שאנן.
מעבר למידע הרב שאפשר לאסוף על החומרים והמצבים שאליהם אנחנו מפתחים רגישויות, הטיפול באייפק יכול ללמד את הגוף לקבל את אותם חומרים שעשויים לפעמים להביא לו תועלת מרובה. טכניקות הטיפול מתבססות על עקרונות הרפואה הסינית, וכוללות תיפוף על עמוד השדרה, עיסויים ידניים או בעזרת מכשיר עיסוי חשמלי, לחיצה על נקודות אקופונקטורה (דיקור במחטים נעשה רק לעיתים רחוקות), וטיפול באור שבו משתמשים בעיקר כשיש בעיה נפשית. שאנן מצמיד לנקודות מסוימות בגוף פנס מיוחד שמקרין אור בצבעים שונים דרך אבן קוורץ, שמשפיעה על אנרגית האור. בזמן שהמטופל אוחז בידו את החומר האלרגני או מתמודד עם משפטים שמעוררים אצלו בעיות, המטפל משתמש באחת הטכניקות הללו כדי לפתוח את החסימות שמעורר החומר.

איך מטפלים בבעיות רגשיות בעזרת אייפק?
“אנחנו מבצעים ´ניקוי רגשי´ על ידי אמירת או כתיבת משפטים חיוביים כמו “אני רוצה לשחרר את הפחד” ותוך כדי, משתמשים בטכניקות הסיניות לפתיחת חסימות. הרגשות השליליים שנצברו בפנים ´נמשכים´ החוצה והאנרגיה החיובית מתחזקת. הטיפולים הרגשיים הם ארוכים יותר ואנחנו משתמשים גם בטכניקות של דימיון מודרך”.

איך יודעים אם הטיפול עובד?
“בסוף כל טיפול אם היד התחזקה במבחן השרירים. אם כן, הטיפול הסתיים בהצלחה. אם לא, ממשיכים עד שהיד מתחזקת. ביממה שאחריי הטיפול הגוף מפנים את השינוי ומיישם אותו ברמה הפיזית, הכימית, העצבית, הנפשית והרוחנית”.

אתם נעזרים גם בתרופות הומיאופתיות?
“כן, כדי לעזור לגוף לקבל את השינוי”. את התרופה מתאימים במיוחד לצרכים של כל מטופל, ובסוף כל טיפול מניחים כמה טיפות מתחת ללשונו”.

אפשר לטפל בשיטת אייפק גם בנשים בהריון ובעוברים?
“בוודאי. אפשר לאבחן רגישויות שכבר קיימות אצל העובר ולטפל בהן בשלב מוקדם, כך שמאוחר יותר הוא יזדקק לפחות טיפולים ויהיה בריא יותר”.

אין סיכון כלשהו בטיפול בנשים הרות?
“אני לא מכיר סיכון כזה”.

איך מבצעים את מבחן השרירים לעוברים ולתינוקות? הריי אי אפשר להושיב אותך על כיסא ולבקש מהם להרים יד.
“אפשר לעשות מבחן שרירים בעזרת סרוגייט (מתווך/כת) כשמדובר על עובר, כמובן שהמתווכת תהיה האם. המטפל שואל שאלות או כותב אותן על פתק שהיא מחזיקה ביד שמאל, והאנרגיה עוברת מן העובר אל היד של האם שמגיבה בהתאם. רוב הרגישויות שטיפלו אצל האם לא יעברו לעובר. גם תינוקות וילדים יכולים לעבור את מבחן השרירים דרך סרוגייט, שברוב המקרים תהיה האם”.

מה השפעת הטיפול על ילדים?
“תהליכי הריפוי אצלם מהירים יותר מאשר אצל מבוגרים, משום שהם פחות ´מורעלים´ מבחינה פיזית ונפשית, בעוד שהמבוגרים סוחבים אתם את הבעיה במשך שנים רבות, והם עמוסים ברעלים מן המזון והסביבה ובטראומות נפשיות מצטברות. יש מקרים שבהם נכון יותר לטפל בהורה, בעיקר באם, כדי ליצור איזון אצל הילד”.

יש רגישויות מיוחדות שמאפיינות ילדים?
“כן. ילדים רבים מפתחים רגישות לסוכרים, לחלב, לחלב סויה, לשוקולד, לקפאין, לביצים ולעגבניות. חומרים אלו יכולים לגרום לתופעות כמו היפראקטיביות, הפרעות קשב, בעיות התפתחות הקשורות להפרשת הורמון הגדילה, דלקות חוזרות, כאבי בטן, נזלת, אסטמה, בעיות נשימה ועוד. כמו אצל המבוגרים גם אצל ילדים חלק מהסיבות לרגישות הן רגשיות”.

האם שיטת אייפק מתאימה גם לטיפול בבעיות פוריות?
“על פי ניסיוני, אם הסיבה לחוסר הפוריות היא נפשית או נובעת מרגישויות שונות, ולא מבעיות מכניות כמו חצוצרות חסומות או צינור זרע פגום, אפשר לטפל בה בהצלחה בכמה פגישות. בבעיות הרגשיות שגורמות לחוסר פוריות אפשר לטפל בעזרת ניקוי רגשי. השיטה עובדת גם אם מדובר על בעיות כמו אלרגיה של האישה לזרע, רגישות להורמונים או רגישות באיברים פנימיים מסויימים. “אייפק היא לא רק שיטת טיפול- היא הצעת עבודה”, אומר שאנן. “אם נבין את עקרונות מבחן השרירים הגוף עצמו יגלה לנו את פתרון הבעיה. האבחון הוא רק ההתחלה. העבודה האמיתית מתחילה אחריו”.