כשהמטופל מתרכז בסימפטום ופחות במשמעותו

כשהמטופל מתרכז בסימפטום ופחות במשמעותו

בואו נהיה כנים; מטופלים פונים לטיפול אייפק כי הם חווים סימפטומים כואבים ולא מפני שהם מחפשים את המשמעות הנסתרת לקיום הסימפטומים שלהם. אך בואו נמשיך להיות כנים; בטיפול אייפק לא נוכל באמת לעזור למטופלים אם לא ננטרל את המשמעות להיווצרות הסימפטומים שלהם. וכדי לנטרל משמעות זו אנחנו צריכים למצוא אותה דרך עבודת האבחנה של טיפול אייפק.
ומטפל אייפק עובר דרך האיזון העדין בין לחץ המטופל להרגיע את הסימפטומים המציקים לבין האמת שסימפטומים אלו לא יעברו באמצעות טיפול אייפק אלא אם כן נאתר את המשמעות, את הסיבות החבויות למה נוצרו הסימפטומים. הרי כדי להרגיע סימפטומים מהר, מטופלים באמת לא זקוקים לטיפולים דוגמת טיפול אייפק. בתי המרקחת וחנויות הטבע מספקות מבחרים אדירים של חומרים המרגיעים סימפטום זה, ומקלים על סימפטום אחר, באופן זמני כמובן, לכמה שעות, לכמה ימים, עד ההתקף הבא ועוד.
איזו אמנות נדרשת ממטפל אייפק להמשיך בקו המתמיד של פיענוח מה גורם למחלה להיווצר, תוך כדי מתן אמפתיה אמיתית לכאב העכשווי של המטופל אך לא להיכנע לספק הרגעה מיידית שלא תמיד גם עומדת לרשותו. למטופל כואב, מגרד, הוא לא נרדם בלילות, סובל מכאבים כרוניים בחלקי גופו השונים והוא רוצה הקלה. אבל הוא פנה לטיפול אייפק בהבנה שטיפול זה עוזר להגיע להחלמה שבסופה של דבר תבטל את הצורך של הגוף ליצור סימפטומים, ולכן, על המטופל ללמוד לשתף פעולה עם המטפל בדרך לחיפוש הסיבות להיווצרות המחלות ולא לנסות לתפעל את המטפל שיסיר את הסימפטומים מהר ככל האפשר.
פנה אלי לאחרונה בחור בשנות השלושים שלו עם בעיית עור קשה הנקראת אורטיקריה. זוהי פריחת עור בצורה של נקודות אדומות בכל חלקי הגוף המגרדות בצורה קשה ביותר. בפגישות הראשונות הוא ישב מולי וכמעט בכה מהצורך הקשה לגרד כל הזמן. ליבי נכמר עליו כל פעם מחדש אך זכרתי למה הוא פנה אלי באמת וזה הדריך אותי בעבודתי. בדיקת השריר מצאה שרגשות חזקים לא פתורים יוצרים מצב עורי זה. למטופל לא נשמע מתאים שאיזשהו מצב רגשי יכול לגרום לתופעה פיזית כל כך קשה. ןעם זאת, בבדיקת שריר הסתבר לי שיש לו בעיות בעסק שלו, עסק של יבוא ויצוא. יש לו שותף המנהל את האדמיניסטרציה וההמטופל שלי אחראי על השיווק. בהמשך הסתבר שלמטופל יש חשדות קשים אך לא מבוססים שהשותף מרמה אותו כל הזמן. הוא ניסה להפעיל חברת חקירות ולא מצא כלום. רק ההתמקדות בנושאים אלו החלה להקל בצורה רצינית על עוצמת הסימפטומים ותכיפותם. לאורך תקופה המצב העורי שלו ידע עליות וירידות, ממש בהתאם לעוצמת האירועים בעבודה.
כשהמטופל שלי הגיע למסקנה שהוא לא יכול להמשיך לחיות כך את חייו בשותפות פוצעת ולא מתגמלת, הוא החליט לפרק את השותפות ולא רצה עוד לנהל ביזנס באווירה של חשדות וחוסר אמון. עם קבלת ההחלטה, כבאורח פלא האורטיקריה פסקה ולא חזרה. ובכן, יכולתי לרכז את המאמץ הטיפולי בפגישות הטיפוליות, בעיקר בתחילת הטיפול, ולנסות להרגיע מרידיאנים כלשהם  או להתרכז בתהליכים הפיזיולוגיים התת-עוריים בלבד כדי להרגיע את הסימפטומים, אך מלבד הקלה זמנית ולא בטוחה בסימפטומים הייתי מחמיץ את הסיפור האמיתי, את מה שגרם באמת להיווצרות בעיית העור שלו.
ולכן, בטיפול אייפק אני מאד מתעניין בסיפור של המטופל תוך השתדלות לא להטות את תשומת הלב רק אל התלונות.
בברכה,

דר. אורי קניג
מפתח שיטת טיפול אייפק