תסמונת העייפות הכרונית – זה אמיתי, זו לא מחלה של עצלנים!

תסמונת העייפות הכרונית – זה אמיתי, זו לא מחלה של עצלנים!

תסמונת העייפות הכרונית – זה אמיתי, זו לא מחלה של עצלנים!

דר. אורי קניג, נובמבר 2012

העייפות היא אחת מהתלונות השכיחות של האדם המודרני. יש עייפות רגילה, לאחר מאמץ גופני או נפשי אך היא חולפת אחרי מנוחה ושינה הולמים. אך יש עייפות מסוג אחר, עייפות כרונית, גם כשלא מתאמצים, וכשזו לא נעלמת גם לאחר שינה ומנוחה וזה נמשך למעלה מ-6 חודשים, זהו אחד מהמאפיינים המרכזיים לתופעה הנקראת תסמונת העייפות הכרונית.
התסמונת, CFS) Chronic Fatigue Syndrome), מתאפיינת במקבץ של סימפטומים גופניים של תשישות, חולשת שרירים, כאבי פרקים, ירידה ברמת הסוכר, לחץ דם נמוך, בעיות שיווי משקל, הפרעות עיכול, ריבוי אלרגיות ועוד תופעות בשילוב של סימפטומים נפשיים כמו דכאון, חרדה, קשיי ריכוז, הפרעות בזכרון, בעיקר לטווח קצר ועוד.
הגוף מראה סימנים של התמוטטות: חום הגוף עולה, לחץ הדם יורד, ויש כאבי גוף קשים. גם יכולות הריכוז והזיכרון יורדות, מילים, שמות ומקומות נשכחים. ברוב המקרים, פעולות יומיומיות רגילות כמו לקום מהמיטה או הליכה, יכולות לגרום לבחילות ולהקאות, ומעל הכל עומדת הרגשה של עייפות שלא ניתן להפיג אותה בשינה ולא ניתן להקל עליה במנוחה.
"בימים הטובים של המחלה אני מצליחה לבצע משימה אחת או שתיים במשך היום, ובימים קשים אני לא מצליחה להרים מזלג מהרצפה. כשאני מרימה טלפון למישהו ומשוחחת עשר דקות, אני מחוסלת אחר כך לפחות ליומיים", כך מתארת חולה בתסמונת העייפות הכרונית (CFS), את חייה בצל המחלה.
התסמונת מרובת הסמפטומים הזו, מחבלת קשות באיכות החיים. אנשים שסובלים מתסמונת העייפות הכרונית חווים עליות וירידות במצבם – יש ימים טובים ויש טובים פחות. בדרך כלל, לא מתפקדים בחום או אחרי ארוחת צהרים, או שמסוגלים לתפקד רק שעות מספר בבוקר. יש המרגישים טוב יותר בשעות הערב ויש שעייפים לא רק מהמחלה אלא גם מחוסר היכולת להרדם. המחלה יכולה להימשך מספר חודשים ויש כאלה שמחלתם נמשכת 3 שנים ויותר. גם חומרת המחלה משתנה מאדם לאדם. כ-25% מהחולים רתוקים למיטתם ויש כאלה שממשיכים לתפקד, בצורה חלקית ופגומה ומרגישים רע רוב הזמן.
עד היום חוקרים לא הצליחו לזהות גורם ספציפי אחד שגורם לתסמונת העייפות הכרונית אבל, הם מאמינים שהתסמונת נובעת משילוב של גורמים כמו זיהומים, חיסוניות נמוכה, לחץ דם נמוך, תזונה לקויה ולחץ נפשי מתמשך המפעיל את מנגנון הלחץ בגוף וגורם לשינויים פיסיולוגיים המשבשים פעילות תקינה של מערכות בגוף.
יש חוקרים המאמינים שהמחלה יכולה להיגרם על ידי וירוס אפשטין-בר .E.B.V או שילוב של וירוסים אחרים. בכל מקרה, קיימת פגיעה משמעותית במערכת החיסונית שגורמת לתופעות לוואי היכולות להסביר את מיגוון הסימפטומים של תיסמונת העייפות הכרונית.
בגלל הריבוי של תסמיני המחלה, תהליך האיבחון כולל סדרה ארוכה של בדיקות רפואיות וחשוב כמובן לשלול קיומן של מחלות אחרות שמתבטאות בסימפטומים דומים ,למשל איידס, דלקות, אנמיה, פגיעות של טפילים, הפרעות הורמונליות ומחלת הנשיקה (מונונוקלאוזיס). בתסמונת העייפות הכרונית נוטים לחלות יותר נשים מאשר גברים והיא נוטה לפרוץ לרוב בין הגילאים 20-40. אצל אחוז לא מבוטל של המתלוננים לא נמצאת בעייה שאפשר לזהות על ידי בדיקות מעבדה, ויש נטייה לפתור את אותם מתלוננים בכך ש"זה הכול בראש שלהם". אין דבר יותר נורא מלשמוע שכאב ממשי וקיים נמצא "רק בראש שלך". הכאבים הם אמיתיים, מפני שיש ירידה משמעותית בחילוף החומרים ובמערכת החיסונית, אך אלו עדיין אינם מתבטאים באופן מלא ברמה הקלינית. שיבושים פסיכו-נאורולוגיים יכולים לגרום לתופעה של כאבים נודדים בגוף. אלו מצביעים על סימנים מקדימים לפני הידרדרות ופריצת סימפטומים.
הטיפול הקונבנציאונלי בתיסמונת העייפות הכרונית מתמקד בטיפול בכל סימפטום בנפרד ובשיכוך כאבים. תרופות כמו אספירין, תרופות נוגדות דלקת, תרופות נגד דיכאון או תרופות שינה ניתנות על מנת לאפשר תפקוד יותר נורמלי.
אבל מה עם ריפוי המחלה עצמה? עייפים מחוסר מענה כוללני לבעייתם על ידי הרפואה הקונבנציונלית, מנסים חולים רבים את מזלם בתחומי הרפואה המשלימה . רפואה זו מתייחסת למחלה באופן הוליסטי ומטיבעה מציעה אבחנה ופתרונות טבעיים וכוללניים.
כשמגיע אלי מטופל הסובל מתיסמונת העייפות הכרונית, אני מתייחס לכלל אוסף הסימפטומים, וחוקר איך הגיע האדם למצב כוללני של תשישות מערכות. מניסיוני, אנשים שהיגיעו למצב זה, איבדו את "שיווי המשקל שלהם" בעקבות משברים גופניים ונפשיים וחוויות כשלון .הם מגיבים באופן טוטאלי וקיצוני לאירועי חיים כמו אהבה נכזבת, גירושים, פיטורין מעבודה או איבוד מעמד חברתי, משבר גופני או תאונה, טראומות, אובדנים ועוד.
במקרה של תיסמונת העייפות הכרונית, הכשל מתחיל עוד הרבה לפני שהמחלה מתגלה. המחלה מתפתחת בדרך כלל אצל אנשים עם אורח חיים המטיל על גופם ונפשם לחץ כבד. אכילה לקויה חוסר שינה, סטרס ולחץ נפשי קשה ביותר גורמים למערכות בגוף לעבוד עבודת יתר מאומצת הגוזלת אנרגיה ותהליך ייצור האנרגיה משתבש לאורך זמן. אנשים אלה מונעים מגופם במשך זמן רב אנרגיה זמינה ובסופו של דבר, התאים מתעייפים ומתמוטטים.
רגשות קשים, מתח ולחצים מצטברים יוצרים שחיקה ברמה הפיזית, הנפשית והמנטלית. עייפות, חוסר הריכוז,
דיכאון והזנחה עצמית יכולים לדרדר את המצב עוד יותר. חוסר חיבור ומודעות לתהליך שחיקה פנימי זה, לא פעם מתבטא באמונה שהחולה נידון לחיות עם העייפות והכאב באופן כרוני וההתמקדות היא על מציאת תרופה כזאת או אחרת כדי להקל על הכאבים, תוך התעלמות ממכלול מרכיבי הבעייה.
אנשים הסובלים מסינדרום העייפות הכרונית, מגיעים אלי עם בלבול והצפה של סימפטומים ורגשות ולא יודעים על מה להתמקד כדי להחלים. אני מאמין שכדי להרפא מסינדרום העייפות הכרונית ולחזור לבריאות, יש לסייע לגוף להפעיל מחדש את המנגנונים הגופניים והנפשיים שהתעייפו ושפעולתם שובשה. זהו תהליך הבראה הדרגתי המשלב התערבות טיפולית בגוף ובנפש. הטיפול כולל המלצות לטיפול תזונתי ותוספי מזון מחזקים, פעילות גופנית מבוקרת, נשימה אפקטיבית להגברת רמת החימצון בגוף, טיפול אנרגטי לשיפור זרימת הדם, לימפה ואנרגיה וטיפול בדפוסי הלחץ הנפשי שגורמים לשחיקה מלכתחילה.
בעזרת מבחן ביופיבק של השרירים אני מקבל אינפורמציה קריטית מן הגוף, שהמטופל אינו מודע אליה, לגבי רגשות, תגובות, לחצים, אמונות שגרמו למערכות שלו להחלש וליצור את סינדרום העייפות הכרונית שלו. טיפול משולב של שיחה וטיפול אנרגטי עוזר לשחרר דפוסי לחץ ותפיסות אישיות שעייפו והחלישו את הגוף ובמקומן, הוא בונה דפוסי התמודדות יעילים עם מצבי לחץ, מבלי ליצור עומסים על הגוף ועל הנפש.
תהליך ההחלמה הוא הדרגתי וחשוב לקבל הכוונה, תמיכה ועידוד עם העליות והירידות במשך התהליך עד להשגת הבראה שלמה. אם אתה סובל מסימפטומים של עייפות כרונית שאינה נעלמת למעלה מ- 6 חודשים, כדאי שתקשיב לאיתותים של גופך המתריע על חוסר איזון משמעותי ומשווע בהתנהלות שלך. הבחירה בידך, לקחת אחריות על הבריאות שלך!