רונן כפיר – בריאות על בוריה – 1 לנובמבר 1998

IPEC ניקוי משולב של גוף ונפש – שיטה שפותחה על ידי ד"ר אורי קניג, מבוססת על שכלול וליקוט המיטב משיטות ריפוי שונות של הרפואה המשלימה. ה- IPEC משלב גם התייחסות ומידע מתחום הרפואה הקונבנציונלית והפסיכולוגיה. רשימת התופעות בהן אפשר לטפל באמצעות IPEC חופפת כמעט לרשימת התופעות שמהן סובלים בני האדם.

למרות גילה הצעיר יחסית זוכה שיטת IPEC להתעניינות הולכת וגוברת בקרב אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, הרפואה הקונבנציונלית והמשלימה. ההסבר לכך הוא ש-IPEC מגרה את דמיונם של אנשים מקצוע רציניים, נעוץ בתוצאות המצוינות שחוו המטופלים בשיטה, בפשטותה, בהיגיון הבריא שעומד מאחורי התיאוריה, ובעובדה ש- IPEC מבוססת על שיכלול וליקוט המיטב משיטות ריפוי אלטרנטיביות שונות. משמעות ראשי התיבות של IPECהיא: Integrated Physical Emotional Clearing, ובעברית: ניקוי משולב של גוף ונפש.
השיטה היא פרי פיתוחו של ד"ר אורי קניג, שהתבסס, בין השאר, על שיטת NAET לטיפול באלרגיות NAET . פותחה ב-1983 על ידי ד"ר נמבודריפאד בקליפורניה. הנציג הבולט ביותר של IPEC בישראל הוא עדי שאנן.
בIPEC מיושמים, כאמור, רעיונות, מענפים שונים ברפואה המשלימה, ביניהם: קיניסיולוגיה יישומית, רפואה סינית, הומיאופתיה, כירופרקטיקה, דמיון מודרך, והוא משלב גם התייחסות ומידע מתחום הרפואה המערבית ופסיכולוגיה. לכל אחד מאלה יש מקום מוגדר במערכת האבחון, הטיפול והמעקב אחר החלמת המטופל, והמרכיבים השונים מתפקדים במסגרת הרמונית מיוחדת במינה.
כלי האבחון המרכזי בשיטת IPEC נקרא מבחן שירים, שהיא טכניקה המבוססת על גישת הקיניסיולוגיה היישומית.
(applied kinesiology) בסיס התיאוריה עומדת ההנחה, שלכל אובייקט ביקום- חיות, צמחים, דוממים, מחשבות, רגשות, פעולות וכן הלאה- יש שדה אלקטרומגנטי ייחודי. לאור עיקרון זה, לכל אדם יש שדה אלקטרומגנטי ייחודי ודינמי המורכב מתת שדות אלקטרומגנטיים של כל איבר וכל רקמה.
בגוף אדם בריא שוררים התנאים הבאים:
1 . כל שדה אלקטרומגנטי בנפרד מצוי ברמת הולכה טובה.
2 . יש התאמה בין השדות האלקטרומגנטיים השונים בגוף, לדוגמא: בין האיברים והרקמות.
3 . ישנה התאמה בין השדות האלקטרומגנטיים של הגוף לבין השדות של הסביבה, הגירויים וההשפעות השונות הפועלות על האדם.
גוף האדם הוא יחידה דינמית המגיבה לשינויים למיניהם. חומרים, מאכלים, ריחות, קולות ומחשבות, מחזקים או מחלישים את ההולכה בשדות האלקטרומגנטיים של הגוף. כתוצאה מכך נפגעת או מתחזקת רמת האנרגיה, הנקראת ברפואה הסינית "QI" (מבוטא: צ´י). ניתן למדוד תופעות אלו באמצעות מבחן השרירים. מבחינה טכנית הבדיקה מתבצעת כשהמטופל- במצב שכיבה, ישיבה או עמידה- מרים אם ידו האחת בניצב ובידו השנייה מחזיק מבחנה עם תמצית מן החומר שאותו המטפל רוצה לבדוק. אפשרות נוספת במקום החזקת תמצית האלרגן היא לשאול את המטופל שאלה או להגיד משפט הצהרה כגון: "האם מקור כאב הראש שלך הוא ברגישות יתר על רקע סביבתי?" או "אתה סובל מחוסר ביטחון עצמי". לאחר ביצוע אחת מן הפעולות האלה המטפל מנסה להוריד את יד המטופל. והיה והתמצית, השאלה או כל דבר אחר- חיזקו את המטופל, אזי השדה האלקטרומגנטי שקשור באותו גורם מוליך כראוי. ה"QI" גורם ליד המורמת והיא נשארת יציבה. לעומת זאת, אם התמצית או השאלה מחלישים את המטופל וקל מאוד להורידם.
באופן נורמלי אמור ה-"QI" לזרום לאורך 12 המרידיאנים (ערוצי זרימת האנרגיה), והם מחוברים לאיברים הפנימיים. חסימות במרידיאנים מתגלות באמצעות מבחן שרירים, ומבטאות את מצב האיברים. לאורך המרידיאנים, פרוסות נקודות אקופונקטורה, שהן האמצעי לטיפול בחסימות המרידיאנים ובחוסר האיזון באיברים. מבחן שרירים נותן תמונה מקיפה ואמינה לגביי רמת האנרגיה של המטופל ובאופן ייחודי לכל איבר, מיקום מדויק של החסימה ודרך הטיפול המתאימה. כל זאת ללא שימוש במכשירים רפואיים יקרים ומזיקים וללא המתנה של שבועות.

טיפול באלרגיות
מקורה של המילה אלרגיה ביוונית הוא Allos-Ergion שפירושה רגישות יתר. הכוונה היא לרגישות יתר לחומרים שבמצב ובכמות מסוימת מעוררים תגובה אצל האחד אך לא אצל האחר. אלרגיה, כלומר תגובת יתר, מתפתחת בעיקר בילדות. כשאדם עובר, לדוגמא, חוויה טראומתית- פיזית או פסיכולוגית- גופו עובר לפעול במתכונת חירום. פעילות המערכות הקשורות בהישרדות ("לב-ריאות", כלי הדם, מערכת החיסון) מאיצות את פעולתן ושאר המערכות (עיכול, שתן, רבייה) מאיטות ואף מפסיקות את פעולתן. חוויה כזו עלולה להיות מוטבעת ומאוכסנת בזיכרון תת מודע של הגוף. בעקבותיה עלול הגוף לשחזר באופן מוטעה על רק אסוציאטיבי לחוויה הטראומטית תגובת יתר, המתבטאת בסימפטומים שונים, אך הפעם הם אינם במקומם. הגוף מפתח תגובת דחייה לאלרגן כחלק ממאבק ההישרדות, אך שלא לצורך.
הטיפול בשיטת IPEC אינו עוסק רק במה שנכנס להגדרה הרפואית של אלרגיה. הגישה גורסת שיש להרחיב את ספקטרום תגובות רגישות היתר לכל מצב שבו הגוף מגיב בצורה לא נורמלית למגע עם חומרים או אנרגיות שונות (קרינת שמש, מיקרוגל וכו´), גם אם אין עלייה בקומפלקסים חיסוניים. תופעת הרגישויות האחראית לרבות מן המחלות של העולם המודרני. מתברר שבני אדם עלולים להיות רגישים לכל דבר תחת השמש: למזון (כולל אבות מזון בסיסיים וחיוניים, כגון ויטמינים, מינרלים, מלחים, סוכרים, ועוד); לגורמי מזג אוויר (חום, קור, רוח, יובש ולחות); לגורמים סביבתיים (בעלי חיים, צמחים, אבקני פרחים, אבק, עובש, גזים, חומרים נדיפים, חומרי הדברה, קרני שמש או מיקרוגל); לתרופות למיניהן (בהן תרופות שמבחינה רפואית הכרחיות לקיום בסיסי). למתכות ומינרלים (אלומיניום, זהב, יוד, אשלגן); אפילו להורמונים ואנזימים שהגוף עצמו מייצר עלול הגוף לפתח רגישות יתר. ישנה למעשה רשימה אינסופית של חומרים וגורמים שעלולים להיות אלרגנים. לעיתים האלרגן הוא שילוב של מספר גורמים או אחד המרכיבים מתוך גורם מסוים.
רשימת התופעות בהן אפשר לטפל, חופפת כמעט לרשימת התופעות שמהן סובלים בני אנוש. גישה זו גורסת למעשה שכמעט כל סימפטום, גופני ונפשי- עלול לעורר תגובה של רגישות יתר ברמה מסוימת.
להלן רשימה חלקית של בעיות:
הפרעות שמיעה ומחלות אוזניים, אסטמה, הפרעות אכילה, אלכוהוליזם, אקנה, בחילה, תופעות גיל הבלות, גזים במערכת העיכול, כירוד, דיכאון, דלקת נרתיק, דלקת ורידים, דלקת מעיים, דלק עור, היפראקטיביות, הרטבת לילה, הפרעות התנהגות, חרדה, כאבי שרירים, כיבים (במערכת העיכול בפה), בעיות כיס המרה, מחלות כליה, לחץ דם גבוה/נמוך, הפרעות למידה, מגרנות, נשירת שיער, נדודי שינה, נזלת, זוכרת והיפוגליקמיה, סחרחורות, סינוסיטיס, סכיזופרניה, עווית מעיים אצל תינוקות, עיטושים, עייפות כרונית, הפרעות עיכול, עצבנות, עקרות, פרכוסי לב, צליאק, שגרון ועוד. התחומים הרבים הכלולים ברשימה זו נותנים מושג על הפוטנציאל המגוון, אפשר לומר הכמעט אין סופי הגלום בשיטת טיפול זו.

טיפול רגשי
מחשבות ואמונות חיוביות תורמות לזרימת "QI" תקינה בגוף. למצב ההפוך, כלומר חסימות אנרגטיות בעיקר ברמה לא מודעת, גורמת גישה ומחשבה שלילית. שיטת IPEC שמה דגש מיוחד על הקשר בין גוף ונפש. טיפול בסימפטומים פיזיים יעבור לעיתים בראש ובראשונה דרך טיפול ברמה רגשית. כאמור, לתת מודע יש חלק גדול בקיומנו, וגם בתחום הנפשי שיטת IPEC ניגשת לדברים ברמה עמוקה זו. אנשים מודעים לרוב לבעייתם ברמה ההבנה, ההכרה וההיגיון, אך אין בכוחם להשתנות. לאחר טיפול יסודי ב-IPEC אלה נעשים מאוזנים וחזקים יותר. הטיפול עצמו פשוט מאוד ואף אינו מכאיב: תיפוף של אצבע המטפל על נקודות אקופונטורה. טיפול זה בתזמון נכון פותח חסימות במרידיאנים פגועים, וכך הגוף עובר ניקוי שלב אחר שלב. במהלך טיפולים רגשיים משולבת טכניקה נוספת: דמיון מודרך. בדמיון מודרך המטופל מקבל הנחיות מהמטפל כיצד להוביל את מחשבתו בצורה חיוביות, דבר המשפט את זרימת ה-"QI" בגוף וגורם לו ליצור את השינויים הפנימיים הדרושים כדי להביא את המתואר בדמיון לידי מציאות. טיפול באמצעות IPEC אינו טיפול פסיכולוגי ואינו עוסק בבעיות פסיכוטיות.
בעיות רגשיות הניתנות לטיפול באמצעות IPEC: דיכאון, מתח נפשי, חרדות, פוביות (פחדים ספציפיים), הפרעות אכילה( אנורקסיה, בולמיה ועודף משקל), התמכרות לסיגריות, אלכוהול וסמים, טראומות מהעבר, בעיות רגשיות על רקע ניצול לרעה (מיני, פיזי או רגשי), תוקפנות יתר וכעסים, נטייה להרס והכשלה עצמית, תלות יתר ופסיביות, קשיים באינטימיות, הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים, הפרעות אובססיביות וקומפלקסיביות, הפרעות שינה וסיוטים, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון עצמי, התמודדות עם משברי מעבר, קשיים ביחסים בין-אישיים ויצירת קשרים חדשים, חוסר שביעות רצון כללית מהחיים.

הערה חשובה:
סימפטומים רגשיים עלולים להתעורר על רקע רגישות יתר (אלרגיה) וסימפטומים פיזיים עלולים, כאמור, להתהוות מבעיה רגשית. האבחון באמצעות מבחן שרירים נותן למטפל כלים להחליט באיזה מסלול לבחור. הטראומה שהגוף עובר קשורה לעיתים בהתניה רגשית או במצב מנטלי מסוים. כך למשל, אכילת מזון מסוים- תירס לדוגמה, במקרה ובמקביל לאותה ארוחה באופן שיטתי לאורך זמן, מסיבה כלשהי, נוצרת סיטואציה שבה הגוף נכנס למתח הכולל קוצר נשימה, הגוף לומר את הקשר בין השניים ומבצע את התגובה באופן אוטומטי. תירס-מתח-קוצר נשימה. המשמעות המעשית לטווח הרחוק היא, פירושה שהאדם אוכל תירס הוא מפתח מיד את קוצר הנשימה גם בלי סיבה אמיתית למתח.

נקודות להבהרה
א. בשיטת IPEC מטפלים בגורם לסימפטום ולא בסימפטום, לכן אין צורך לחכות עד להתפרצות התקף או הופעת סימפטומים.
ב. במקרה שהמוח מקבל את הטיפול הוא כנראה לא ידחה אותו במשך כל ימי חיי המטופל. במצב זה מתחולל בגוף שינוי של ממש ברמה גנטית לכל החיים. הניסיון מוכיח כי כאשר אישה בהריון או לפני הריון מקבלת טיפולי IPEC להסרת אלרגיות ואינה אלרגית עוד לחומר מסוים, משוחרר גם תינוקה מאלרגיה לאותו חומר.
ג. מניסיון אנו למדים כי בין שמונים אחוזים ל-תשעים אחוז מהאנשים הסובלים מאלרגיה ואשר קיבלו טיפלו טיפול בשיטת IPEC החלימו לחלוטין מבעיות הקשורות לאלרגיה או שחלה הטבה משמעותית במצבם. במהלך הטיפולים נעלמים גם סימפטומים נוספים, שונים מאלו שהביאו את המטופל לטיפול: כגון הפרעות במערכת העיכול, מצבים נפשיים, עייפות וכ'ו.
ד. מספר הטיפולים הנדרשים הוא אינדיבידואלי. ככלל, בבעיה הנמשכת זמן רב, המטופל נזקק ליותר טיפולים. ילדים מגיבים מהר יחסית לבוגרים, וקשישים לאט יותר. בכל מקרה, מדובר בסדרת טיפולים שלעיתים היא ממושכת למדי.
במקרים פשוטים מספיקים חמישה-עשרה טיפולים ובמקרים קשים במיוחד אף כמה עשרות. יש להבין שלבעיה מורכבת, שהשתרשה בגוף במשך שנים, ולעיתים עשרות שנים, או אלרגיה לחומרים רבים, יש צורך בטיפול ממושך.
לטיפול בשיטת IPEC יש סדר הגיוני מסוים. לא משנה מה תלונת המטופל- ראשית יש לאתר האם ישנן רגישויות מסוימות למרכיבי מזון בסיסיים: חלבונים, ויטמינים, סוכרים, מינרלים ומזונות אותם צורך הגוף באופן יום-יומי. הטיפול ברגישויות למזון בסיסי כמוהו כבניית יסודות של בניין: כשאבני הבניין-מזון בסיסי- אינן יציבות- כל הבניין עלול להיות רעוע (בשלב התחלתי זה של הטיפול עשוי המטופל כבר להרגיש הקלה מסוימת). מי שמבקשים לטפל "רק בבעיה מסוימת" כאילו ביקשו להתחיל בניית גורד שחקים מן הקומה העליונה. בקשתם סותרת את העקרונות ההוליסטיים של שיטת IPEC .
רצוי גם לזכור היטב מהי האלטרנטיבה: לעיתים הדבר כרוך בפגיעה באיכות החיים או בהגבלות שונות בפעילות או בתזונה; לעיתים בשימוש אינטנסיבי בתרופות שפוגעות בגוף וגורמות לתופעות לוואי; לעיתים בפגם אסתטי; לעיתים מדובר בתופעות קלות יחסית, אך מטרידות, כאלה שאפשר איתן, אך עדיף בלעדיהן… במקרים רבים מדובר באנשים שעברו סדרה ארוכה ומפרכת של ניסיון טיפול לא מוצלחים, קונבנציונליים ואלטרנטיביים, ולא השיגו מזור. למותר לציין שאם לא יקבלו את הטיפול המתאים, מצבם של אנשים אלה, לא רק שלא ישתפר עם השנים, אלא אף ילך ויתדרדר.

לסיכום
שיטת IPEC עשויה לתת פתרום לבעיות רפואיות, ביניהן כרוניות שעד כה המסר לסובלים מהן היה: "למדו לחיות עם המחלה". אפשר לומר, במידה רבה של ביטחון, שלאחר סדרת טיפולים בשיטה זו, מצב המטופל לא יחזור להיות כפי שהיה, ויחול שינוי משמעותי- עד ריפוי מלא!. מחקרים מדעיים שמטרתם לבדוק ולהוכיח את יעילות השיטה בריפוי בעיות שונות, מתבצעים כיום ברחבי העולם ואף בישראל. באחד המחקרים שערכה ד"ר נמבודריפד באוניברסיטת U.C.L.A ונושאו היה ריפוי אלרגיה לחלב פרה, נעלמו כל התגובות האלרגיות לכל הנבדקים במחקר עם תום סדרת הטיפולים. במחקר נוסף, שערכו ד"ר גונן וד"ר הנדלר, ניסו החוקרים לבדוק, באמצעות שיטת נמבודריפד (שיש לה בסיס דומה ל IPEC ), להביא להורדה משמעותית, עד נורמלית של ערכי כולסטרול וטריגליצרידים בדמם של הסובלים מרמה גבוהה מן המומלץ של מרכיבים אלה. המחקר הוכיח מעל לכל ספק את יעילות השיטה בהתמודדות עם בעיה זו.