ענת גל-און – גלובס – 8 למרץ 2007

אחת הרעות החולות של הזמנים המודרניים היא האלרגיה: יותר ויותר אנשים בעולם המערבי המודרני סובלים מבעיות כרוניות מטרידות כמו נזלת (למעלה מ 20% מאוכלוסיית העולם), אסטמה (קרוב ל 10%), עיניים דומעות, אוזניים מודלקות, שלל פריחות וגירודים בעור ועוד. לא מתים מזה (בדרך כלל) כמו משחפת או ממלריה, אבל איכות החיים נפגמת קשות.
"שכיחותן של תופעות האלרגיה הולכת וגדלה ככל שיורדת שכיחותן של המחלות הזיהומיות", אומר ד"ר איתי נוימן, מנהל היחידה לאלרגיה ואסטמה בהרצליה מדיכל סנטר. "ההסבר המרכזי לכך מעוגן בתיאוריית הניקיון: כאשר אין צורך לטפל בזיהומים, מופנית המערכת האימונית לכיוון של תגובה אלרגית לחומרים יומיומיים שאיתם אנו באים במגע. השכיחות הגבוהה נובעת גם מאורח החיים שלנו; אנחנו חשופים למצבי סטרס ולחומרים כימיים במזון, בתרופות ובסביבה. יש כיום הרבה יותר דברים להיות אלרגיים אליהם".
הטיפול היעיל ביותר הוא הימנעות מהגורם המעורר, אך לא תמיד הדבר אפשרי.
הטיפול הנפוץ הוא תרופתי, החל בתכשירים מקומיים שמייבשים את הרירית, דרך אנטיהיסטמינים ועד לקורטיזון. אפשרות נוספת היא חיסונים: הזרקות חוזרות ונשנות – אחת לחודש בממוצע למשך 3 – 5 שנים – של הגורם המעורר, באופן שמעודד יצירת נוגדנים ומפנה את מערכת החיסון לטפל באלרגיה. בקרוב תגיע ארצה שיטת חיסונים חדשה, באמצעות מתן טיפות מתחת ללשון. החיסון מחזיק מעמד למשך תקופה ממושכת, אך ישנם גורמים שלא ניתן לחסן נגדם, כדוגמת סטרס או צבעי מאכל. טיפול חדשני נוסף שנכלל לאחרונה בסל הבריאות, לטיפול במקרים קשים של אסטמה שאינם מגיבים לקורטיזון, הוא מתן נוגדנים נגד מחוללי האלרגיה.

אבחון בעזרת מחשב
הרפואה האלטרנטיבית רואה את האלרגיה, כמו כל דבר, בצורה קצת שונה. "אלרגיה היא תגובה של הגוף למשהו שלא מוצא חן בעיניו, לאו דווקא התסמינים המקובלים של פריחה או עיניים דומעות. גם כאבי בטן או כאבי ראש הם איתות של הגוף", אומרת מרי ליאור, בעלת מכון ביו-לוגי לאבחון ממוחשב, העושה שימוש במערכת טכנולוגית חדשנית הקראת BEST (Bio Energetic Stress Test). המדובר בתוכנה אשר פותחה בארצות הברית על ידי רופאים קונבנציונאליים ואלטרנטיביים בשיתוף חברת מייקרוסופט, שילוב של טכנולוגיה מודרנית עם מאגר מידע ענק, המבוסס על עיקרון הרפואה הסינית ומתורגם לשפת הרפואה המערבית.
מתוך הראייה הכוללת האמורה, השלב הראשון באבחון הוא סריקת רמת המוליכות בכל המערכות ובכל האיברים בגוף. הנבדק מחזיק מוליך נחושת, הבודק נוגע במכשיר דמוי עיפרון בעל קצה מתכתי, וכך נסגר מעגל המודד את ההתנגדות החשמלית. המחשב מציג רשימה של המערכות הלא מאוזנות הטעונות תמיכה או טיפול. בשלב השני, בודקים רגישויות לחומרים כמו מזונות, חומרים סביבתיים ועוד.
הטיפול מוצע על ידי התוכנה, והוא משולב – תרופות הומיאופתיות לניקוי ולניקוז רעלים והימנעות מן המזונות הבעייתיים לפחות למשך שישה שבועות.

אבחון בהינף יד
גם על פי שיטת NAET (Nambudripad’s Allergy Elimination Technique) לאלרגיה מופעים בריאותיים רבים, והם מהווים ביטוי לחוסר איזון אנרגטי אשר נגרם בעקבות מגע עם חומרים מסויימים. "אפילו בסביבת העבודה הרגילה ישנם חומרים הגורמים לתגובות אלרגיות והמחלישים את מערכת החיסון – מוצרי חשמל, שטיחים ותאורה מלאכותית", אומר ד"ר אייל טורפז, רופא שיניים לשעבר, שנחשף לשיטה בעקבות תאונת דרכים קשה וגידול במוחו, ולמד אותה אצל ד"ר נמבודריפאד, רופאה אמריקאית ומטפלת הוליסטית, מפתחת השיטה. האבחון נעשה באמצעות מבחן שרירים, שבמהלכו מחזיק המטופל ביד אחת בקבוקון זכוכית המכיל את המטען האלקטרו-מגנטי של החומר הנבדק, והמטפל מנסה להוריד את ידו השנייה המושטת. אם קיימת רגישות לחומר, היד המושטת לא תצליח להתגד ותצנח.
הטיפול נעשה באמצעות לחיצות בצידי עמוד השדרה באמצעות מכשיר עיסוי מיוחד. "כך מתאפשרת זרימת אנרגיה תקינה ורציפה למרות שהמטופל חשוף לחומר המוכר לגופו כיוצר הפרעה", מסביר ד"ר טורפז. לאחר הטיפול נדרש המטופל להימנע ממגע עם החומר המטופל למשך 25 שעות באמצעות דיאטה, לבישת כפפות או חבישת מסכה.

מי מפחד מעגבנייה
ד"ר אורי קניג, פסיכולוג קליני מלוס אנג'לס, לקח את ה NAET צעד אחד קדימה ופיתח את שיטת IPEC (Integrated Physical Emotional Clearing). האבחון נעשה בצורה דומה, ההבדל בין השיטות הוא בדגש המושם באייפק על הפן הרגשי-פסיכולוגי, ועל מקומו ביצירת האלרגיות והרגישויות. "אם אכלתי כריך עם עגבנייה וקרה משהו שמאד הבהיל אותי, מאותו רגע הגוף עשוי לקשר בהלה עם עגבנייה. כתוצאה מהבהלה אצור שורה של סימפטומים", מסבירה דינה דיאמנט, מטפלת אייפק בכירה. "באייפק, אחרי הטיפול הפיזי בגורם העגבנייה, נאזן גם את מרידיאן הכליות הקשור לפחד ואת כל השרשרת עד לרגש הבסיסי".
הבדל נוסף הוא בשיטת הטיפול הכוללת כמעט כל שיטת טיפול אפשרית, לפי התמחותו של המטפל – איזון גוף נפש, פרחי באך או דיקור. בין השאר נדרשים המטופלים לשאת על גופם או בכליהם פתק שעליו כתובים מילה או משפט שהתגלו כמעוררי רגישות. "למילה הכתובה יש אנרגיה המייצגת את הדבר עצמו והגוף מזהה את התמצית האנרגטית של העגבנייה, ממש כפי שהוא מזהה אותה בבקבוקונים. ההוכחה הטובה ביותר להצלחתה היא שהשיטה עובדת".