סימה אלה – ידיעות אחרונות – 28 למרץ 2001

אייפק היא שיטה הוליסטית אלטרנטיבית לטיפול באלרגיות מכל הסוגים, וטכניקה שפועלת על הגוף והנפש כאחד. עדי שאנן, האיש שהביא אותה לישראל מדווח על אחוזי הצלחה מרשימים. זה נראה קצת כמו עבודת אלילים (לפיתת מבחנות, פתקים מוזרים ותיפופים על הגוף), אבל יש לשיטה מאמינים רבים. סימה אלה ניסתה בעצמה והופתעה קשות.

שלושה ימים שכבתי במיטה אחריי הטיפול הראשון באלרגיות בשיטת "אייפק" (I.P.E.C) ולא יכולתי להרים את הראש מהכרית. חשתי עייפות רבה, רצון עצום לישון, לחץ בחזה, קשיים בנשימה וכאב חזק ועמוק בצד, בגובה החזה. התקשרתי לעדי שאנן (מ"מרפאת שאנן") שערך את האבחון והטיפול. "יופי", הוא צהל "אני מאוד מרוצה. אם העייפות תמשך מעל עשרים וארבע שעות מרגע סיום הטיפול שעשינו, צלצלי אליי". בשעה העשרים וחמש, עדיין לא חשתי הטבה משמעותית. צלצלתי שוב. חזרתי ותיארתי בפניו את הסימפטומים. שאנן הקשיב והודיע חגיגית: "או.קיי", אני מבין שכל חלקי הגוף קיבלו את המסר הידידותי של החומר שאליו את אלרגית, חוץ מהלב. בואי נעשה טיפול בשביל הלב". ואז הוא הכתיב את ההוראות להמשך הטיפול: "לכתוב על נייר לבן ונקי, את המילה IGA (אחד המרכיבים במערכת החיסונית שאליו אני רגישה לטענתו), ומתחתיו להוסיף את המילים "לב", "אש", "אדמה", "מתכת", "עץ", "צ´סטנאטבאד", "כל ה-."13
ועכשיו הטיפול: להחזיק את הפתק מקופל ביד שמאל כשהקמיצה מחוברת לאגודל, וביד ימין הפנויה לטפוח בחזית הגוף מהמפשעה ועד קודקוד הראש בעדינות במשך שש דקות. אז לנוח עם הפתק באגרוף היד שלושים דקות ולחזור לתופף בחזית הגוף שלוש דקות נוספות. בגמר הטיפול לנוח עוד יממה שלמה.
פעלתי לפי ההוראות למרות שמשפחתי וחבריי לחצו בשלב הזה לפנות לקרדיולוג מומחה- שהריי אין לערבב שתי שיטות טיפול, וממילא הקרדיולוג לא ידע מה לעשות עם המידע המוזר שאמסור לו. הפרעתי לעדי שאנן רק עוד פעם אחת. הכאב בצד החזה, הודעתי לו במצוקה, חזק ובלתי נסבל. מה עושים?. "הקישי בצד החיצוני של בסיס ציפורן הזרת, שלושים נקישות", השיב. "חזרי על הפעולה גם בזרת השנייה". עשיתי כדבריו. בתום עשרים וארבע שעות קמתי מהמיטה ורצתי לענייני. הטיפול הצליח. האנרגיה חזרה. הכאבים חלפו. שאנן אמר שהתגובה הדרמטית שלי לטיפול אינה אופיינית ושרוב המטופלים לא מרגישים דבר. בינתיים עברתי אצלו עוד שני טיפולים, וכך נפטרתי גם מרגישות מרגיזה בשיניים ומלחץ וצריבה בעיניים.

אבחון בשיטה הקינסיולוגית
מה היה באבחון טיפול באלרגיות שעברתי? עבודת אלילים כמעט. האבחון נעשה בשיטה הקינסיולוגית שנקראת גם "מבחן השרירים". יד ימין מושטת קדימה בגובה הכתף, ויד שמאל נוגעת במבחנות עם אנרגיה של חומרים שונים מעוררי אלרגיה. אלרגיה אפשר לפתח כלפיי כל דבר: מזון, גורמי מזג אוויר, גורמים סביבתיים, תרופות, מתכות, הורמונים ואנזימים שהגוף עצמו מייצר ואפילו בני אדם אחרים. באבחון קינסיולוגי לוחץ המאבחן על הזרוע המושטת קדימה וכל פעם שיד שמאל נוגעת במבחנה עם חומר אלרגני. אם הזרוע נופלת, בחולשה יחסית- ישנה רגישות לחומר. אם הזרוע נשארת יציבה- אין רגישות של הגוף לחומר. עכשיו מגיע הטיפול: החזקתי בשני אגרופיי מבחנות עם החומר שאליו אני רגישה, בעוד שהמטפל תופף לאורך גבי, מהקודקוד עד עצם הזנב במשך ארבע דקות. אחר-כך הושכבתי לנוח בחדר חשוך למחצה, עם המבחנות בידיים למשך עשרים דקות, כדי שהגוף יפנים את האנרגיה של החומר האלרגני ויזהה אותו כחומר ידידותי לגוף ולא כאויב. לסיום הושקיתי בתמיסה הומיאופתית ונשלחתי הביתה עם הוראות התנהגות ל-עשרים וארבע השעות הבאות: לא להתרחץ שש שעות, לא ספורט, לא אלכוהול וכ'ו. אחריי הטיפול, כך הסביר שאנן, לוקח לגוף עשרים וארבע שעות כדי "להעביר את המסר לכל חלקיו ולהירפא".

מהי שיטת אייפק?
"אייפק"- Integrated Physical Emotional Clearing- היא שיטת טיפול שמטרתה להביא לניקוי הגוף מהאלרגיות והרגישויות שבו עד להחלמה מלאה, ובנוסף, להביא לטיהור רגשי מחוויות לא נעימות, טראומות, פחדים, כעסים ועוד. את הבסיס לשיטה הניחה ד"ר לתזונה בשם דווי נמבודיפאד, מומחית לרפואה סינית ולכירופרקטיקה. לדבריה, ברפואה הסינית, אלרגיה או רגישות יתר, הן תוצאות של חסימת ערוצי זרימת האנרגיה במרידיאנים ע"י אלרגן, שעם הזמן גורם להחלשות של איברים פנימיים ולרגישויות יתר לחומרים נוספים. הטיפול, שכולל טפיחות לאורך עמוד השדרה נועד לפתוח את המרידיאנים, ולתת "קריאה" לאיברים הפנימיים שמיוצגים ע"י נקודות שונות לאורך עמוד השדרה ש"יטעמו" משהו מהאנרגיה של האלרגן שמשוגרת אליהם. הטפיחות, האווירה והמסרים שמועברים לגוף מעניקים לו שדר ברור: האלרגן הזה ידידותי, למה שלא תעשה אתו היכרות מחודשת? ייתכן שתחבב אותו. לא תמיד הטיפול נגמר בפעם אחת, אבל ההחלמה, טוען עדי שאנן, היא לכל החיים.

כוח המוח
ד"ר אורי קניג, פסיכולוג קליני ישראלי שחי בלוס אנג´לס, בחן את השיטה של ד"ר נמבודיפאד והוסיף הברקה משלו, שמקצרת את משך האבחון והטיפול עד שאפשר להפסיק התקף אלרגי באופן מיידי וללא תרופות. ד"ר נמבודיפאד מבססת את הטיפול שלה על ההנחה שהמוח לומד להפוך כל חומר מאויב לידיד תוך 24 עד 48 שעות. התוספת של ד"ר קניג היא "ניקוי רגשי": הואיל והאנרגיה מיוצגת בטבע בכוח המחשבה ובכוח המילה, מספיק לחשוב על הדברים ולא מוכרחים לגעת בהם. גם הטיפול נעשה באמצעות חשיבה על אותו עניין רגשי שרוצים לסלק בדמיון מודרך. כוח הריפוי שנמצא במחשבה הוא אחד החידושים של אייפק.
ד"ר אורי בר, רופא כללי שהתמחה גם בפסיכיאטרייה, עבר טיפול אחד של ניקוי רגשי לפי בקשתי והוא מסביר: "בטיפול שעברתי העליתי פלונטר רגשי קטן, סיפור לא פתור שהיה לי עם חבר ותיק. הסיפור הזה השאיר בי תחושה של אי נעימות והחלטתי לראות אם אפשר להיפטר מאותה תחושה. המטפל שלי ואני העלנו את הסוגייה הזאת אל המודע, וכבר לעצם העלאתה אל המודע הייתה השפעה מקלה. הטיפול כלל התעסקות במילים שקשורות בחוויה הרגשית, כתיבת משפט מייצג של הבעיה על פיסת נייר, כי לטענתם יש כוח ואנרגיה למילים הכתובות, לחץ בנקודות מרידיאניות שונות ומסג´ על המצח והנעת הראש באיטיות מצד לצד. אחר-כך השאירו אותי לנוח בחדר חשוך למחצה עם הפתק ההוא ותוך כדי ששכבתי הבנתי שאנחנו מתעסקים כל-כך הרבה באותה סוגייה קטנה עד שאתה אומר לעצמך: זה לא כל-כך חשוב. נעיף את זה כבר ודי. "אני יכול לומר שהטיפול הזה מקל על ההתחברות אל התת מודע. ברפואה הקונבנציונלית מצטברים נתונים על מחלות שנחשבו לגנטיות, כמו סוגי סרטן שונים, מחלות מערכת החיסון, אסטמה ומחלות עור, שהמרכיב הנפשי בהתהוותם הולך ומתבהר. בכלל, בעשור האחרון, עלה גל גדול של גישות שונות שטוענות שאנחנו מסוגלים לרפא את עצמנו באמצעות הנפש. אני חושב שהתחברות עצמית והרגשתה של בעיה רגשית ספציפית הם תהליכים מקובלים לפתרון בעיות מסוג זה. אחריי הכל בעיות רגשיות פותרים באמצעות הרגש ולא באמצעות אקמול.